سنگ تراورتن ابیانه سفید

انواع سنگ نما سفید

فهرست مطالب این نوشته

پرکاربرد ترین سنگ مورد استفاده در نمای ساختمان، سنگ تراورتن است. سنگ های تراورتن سفید جزو زیبا ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آیند که انواع مختلفی دارد. سنگ سفید نما، از جمله محبوب ترین متریال های مورد استفاده در صنعت ساختمان محسوب می شود.


بهترین سنگ سفید نما

از گذشته تا به امروز، سنگ های تزئینی و طبیعی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز به حساب می آیند. این سنگ ها انواع مختلفی دارند و با توجه به جنس و کیفیت سنگ، از قیمت های متفاوتی برخوردار هستند و ممکن است ماندگاری و طول عمر متفاوتی نیز داشته باشند.

سنگ های مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان، اغلب از جنس سنگ تراورتن می باشند. در گذشته از سنگ های چینی یا کریستالی در نما استفاده می کردند که به دلیل وزن بالای آن نسبت به سنگ های تراورتن و تنوع رنگی کمتر، دیگر از آن ها در نما استفاده نمی شود. سنگ های تراورتن سفید را می توان در رنج های قیمتی متفاوتی پیدا نمود. البته سنگ های تراورتن سفید یکدست، قیمت بسیار بالایی دارند. 

از این رو، طراحان و سازندگان، به سنگ های لایم استون و ترامیت روی آوردند. اگرچه این سنگ ها ویژگی های بسیار خوب سنگ تراورتن را ندارند، با این حال ظاهر بسیار زیبای آنها و قیمت مناسب و بسیار ارزان نسبت به تراورتن ها، از دلایل محبوبیت و شهرت این سنگ ها در بازار است.

به طور کلی سنگ های مورد استفاده در نمای ساختمان باید یکسری ویژگی کلی و خوب داشته باشند. در ادامه به ویژگی های لازمه برای سنگ مورد استفاده در نما می پردازیم.

سنگ ترامیت همدان

ویژگی های لازم برای سنگ های سفید نما

سنگ های ساختمانی که در نمای بیرونی استفاده می شوند، علاوه بر ظاهر زیبا و قیمت مناسب باید ویژگی هایی نیز داشته باشند. به طور عمده و از مهمترین آنها باید اشاره کرد به:

مصالح مورد استفاده در نما باید ماندگاری بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف داشته باشند. متریالی که در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود، در معرض نور خورشید و شرایط آب و هوایی مختلف می باشد و نباید تحت همچین شرایطی، ظاهر زیبای خود را از دست بدهد.

سنگ نما هر چقدر ساب بهتری خورده باشد، سطح آن براق و درخشان تر می گردد. سنگ هایی که سطح براق و صیقلی دارند، نور را به خوبی منعکس می کنند و به فضای اطراف خود، شکوه و روشنایی خاصی می بخشند.

وزن سبک و چسبندگی خوب و ایده آل با ملات، از ویژگی های لازمه سنگ نما محسوب می شود. سنگ های نما باید وزن سبک و مناسبی داشته باشند تا در اثر گذشت زمان دچار سقوط نشوند. بافت سنگ های مورد استفاده در نما بهتر است متخلخل باشد.

سنگ های سفید مناسب نمای ساختمان، در بازار قیمت های متفاوتی دارند. سنگ های ارزان قیمت بسیار زیادی نسبت به تراورتن های سفید در بازار یافت می شوند. برخی از آنها گزینه ی خوبی برای نمای ساختمان هستند و برخی از آنها خیر. سنگ های تراورتن نیز انواع مختلفی دارد ولی به دلیل وزن سبک، ظاهر زیبا، کیفیت و ماندگاری بسیار بالا، جزء محبوب ترین و پر مصرف ترین سنگ های نما محسوب می شوند.

 

انواع مختلف سنگ سفید نما

همانطور که اشاره شد، برای نمای بیرونی ساختمان ها، می توان از سنگ های با جنس متفاوتی استفاده نمود. سنگ های تراورتن، چینی و ترامیت ها، بهترین گزینه برای نمای اصلی محسوب می شوند. سنگ های مرمریت بر خلاف تصورات اکثریت مردم، به هیچ عنوان برای نمای ساختمان توصیه نمی شود. زیرا مرمریت ها آهک بالایی دارند و در زمان استفاده در قسمت های بیرونی، به راحتی از بین می روند. در ادامه با بهترین متریال جهت استفاده در نما آشنا خواهیم شد.

تراورتن سفید نما

سنگ های تراورتن باکیفیت ترین و  محبوب ترین متریال برای ساختمان مخصوصا نما، محسوب می شوند. این سنگ ها بافت متخلخل دارند و از وزن بسیار سبکی برخوردار هستند. تنها مشکل این سنگ ها، قیمت بسیار بالای آنها می باشد. البته شایان ذکر است که کمتر سنگی می تواند جایگزین سنگ های تراورتن در نمای ساختمان شود. از معروف ترین آنها می توان به تراورتن سفید عباس آباد، تراورتن دره بخاری و تراورتن سفید ابیانه اشاره کرد. به ترتیب از مشهور ترین آنها می توان اشاره کرد به:

این سنگ ها به دلیل تراکم خوب و مناسب، سطح براق و صیقلی دارند و از مزیت های آن می توان به قابلیت بسیار خوب ابزار خوری آنها اشاره نمود. سنگ های تراورتن گزینه ی بسیار خوبی برای نما های برجسته رومی محسوب می شوند. زیرا در هنگام برش و ابزار زنی، دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند.

سورت های مختلف سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ های چینی یا کریستالی

در گذشته از این سنگ ها در نمای اصلی ساختمان ها بسیار زیاد استفاده می شد. اما امروزه به دلیل وزن بالای آنها و تنوع رنگی پایین این سنگ ها، از آنها کمتر در نما استفاده می شود. عمده این سنگ ها از سطح سفید و درخشان برخوردار هستند که بسته به سورت سنگ، خطوط طوسی در سطح سنگ ها مشاهده می شود.

جهت استفاده از این سنگ ها در نما، حتما تمامی سنگ ها اسکوپ شوند و برای گیرایی بهتر، از چسب بتن در ملات ماسه سیمان استفاده کنید. از محبوب ترین آنها باید به سنگ چینی ازنا و سنگ چینی الیگودرز اشاره کرد. در عکس زیر، نمای رومی یک ساختمان را می بینیم که با سنگ ازنا طراحی و اجرا شده است.

نمای ساختمان با سنگ چینی سفید ازنا

سنگ ترامیت 

امروزه این سنگ ها شهرت بسیار زیادی پیدا کرده اند. زیرا تم رنگی این سنگ ها سفید و یا کرم با سطح یکدست می باشد. اما از سنگ های ترامیت نمی توان در نمای مناطق شمال کشور یا مناطق سردسیر استفاده نمود. زیرا به دلیل جنسیت آهکی این سنگ و جذب آب متوسط آن، به راحتی از بین می رود. البته بهتر است قبل از استفاده از این سنگ ها در نما، تمامی سنگ ها با مواد نانو، آبگریز شوند.

سنگ های ترامیت گزینه ی بسیار مناسبی برای نما های مدرن و کلاسیک مناطق با آب و هوای معتدل می باشد. این سنگ ها انواع مختلفی دارند که بسته به جنس آن، کیفیت های متفاوتی نیز دارند. واژه ترامیت برگرفته از دو نام تراورتن و مرمریت می باشد که این سنگ ویژگی های نسبتا مشترک این دو سنگ را دارد. برخی از آنها شباهت بسیار زیادی به تراورتن ها دارند و بافت آنها متخلخل می باشد. مثلا ترامیت همدان چسبندگی فوق العاده ای با ملات دارد، زیرا تخلخل مناسبی در بافت این سنگ مشاهده می شود.

سنگ ترامیت سفید میاندوآب به عنوان مشهور ترین و باکیفیت ترین سنگ ترامیت ایران و جهان است که از نظر جنسیت، بسیار مرغوب و منحصر به فرد می باشد. این سنگ از نظر قیمتی، تقریبا گران تر از سایر سنگ های ترامیت موجود در بازار است و دلیل آن هم کیفیت فوق العاده عالی این سنگ می باشد. در واقع سنگ ترامیت میاندوآب بافتی مشابه سنگ تراورتن دارد و جنسیت این سنگ بسیار مشابه سنگ تراورتن است.

یکی دیگر از سنگ های ترامیت مشهور در بازار، ترامیت سفید کردستان می باشد. کردستان معادن بسیار زیادی از سنگ ترامیت را در خود جای داده است و در رنج های قیمتی مختلف یافت می شود. اما برخی از آن معادن، سنگ مرغوب و باکیفیت دارند که قیمت سنگشان متوسط می باشد.

از دیگر سنگ های ترامیت می توان معرفی کرد:

ترامیت سمیرملایم استون اسلام آباد _ ترامیت مرودشت _ سنگ ترامیت بوکان

لایم استون

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، لایم استون نام بین المللی این نوع سنگ ها است و ترامیت نام تجاری این سنگ می باشد که ایرانی ها روی آن قرار داده اند. وقتی حرف از لایم استون به میان می آید، اکثر سنگ شناسان ذهنشان به یکی از معروف ترین و محبوب ترین سنگ های صادراتی، لایم استون اسلام آباد می رود.

معادن سنگ لایم استون در ایران جزوی از بزرگترین سرمایه های کشور محسوب می شوند، زیرا این سنگ گران بها محبوبیت ویژه ای در سراسر دنیا دارد. بیشترین معادن سنگ لایم استون نیز در دو کشور ایران و ترکیه قرار دارد. تمامی مشکلات این سنگ ها نیز امروزه با پیشرفت علم، بر طرف می شود. معدن لایم استون کرمانشاه یکی از بزرگترین معادن لایم استون ایران و یکی از با ارزش ترین معادن سنگ ایران است که در سراسر دنیا شهرت و محبوبیت ویژه ای دارد.

تولید انبوه سنگ ترامیت و تراورتن سفید نما

قیمت سنگ های سفید مناسب نمای ساختمان

همانطور که اشاره شد، از سنگ های مختلفی می توان برای نمای ساختمان استفاده نمود. هر کدام از این سنگ ها کیفیت متفاوتی دارند که قیمت آنها بر همان اساس تعیین می شود. اما به طور کلی سورت تم رنگی سنگ ها هر چقدر یکدست تر باشد و سطح آن ها تمیز تر و بدون لکه و رگه باشد، قیمت سنگ افزایش پیدا می کند. البته سنگ های تراورتن به دو صورت موجدار و بی موج فرآوری می شوند که بسته به سورت آنها، قیمت آن تعیین می شود.

معمولا سنگ های نما به صورت طولی در عرض 40 برش می خورند و به صورت صیقلی فرآوری می گردند. هر چقدر ارتفاع سنگ ها بلند تر باشد، قیمت سنگ افزایش پیدا می کند. فاصله معدن سنگ تا کارخانه سنگبری نیز می تواند بر قیمت نهایی آن تاثیر بگذارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، به دلیل کرایه حمل و نقل بالا، سبب افزایش قیمت سنگ می گردد.

اگرچه سنگ های تراورتن قیمت بالایی دارند، اما گرانی آنها بی علت نیست و کیفیت خوب و ماندگاری بسیار بالای آنها از ویژگی های بسیار خوب آن ها محسوب می شود. سنگ های چینی گزینه ی خوبی محسوب می شوند اما به دلیل وزن بالای آنها، کمتر از آن در نما استفاده می کنند. سنگ های ترامیت به دلیل قیمت بسیار مناسب و ظاهر زیبا، بیشتر در مناطق با آب و هوایی معتدل به جای تراورتن ها در نما استفاده می شوند.

قیمت سنگ نما سفید به معیار های مختلفی بستگی دارد که با هم آنها را بررسی کردیم. بهترین سنگ سفید براق برای نما می تواند از جنس تراورتن، لایم استون و یا چینی باشد، که طبق شرایط هوایی منطقه ی شما انتخاب می شود. برای مشاهده ی انواع سنگ نما با عکس و همینطور عکس نمای ساختمان با سنگ تراورتن سفید، اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط