ترامیت سفید کوه کردستان

سنگ ترامیت

فهرست مطالب این نوشته

سنگ ترامیت یا همان لایم استون از ترکیب سنگ های مرمریت و تراورتن به وجود می آید. این سنگ ها معمولا دارای زمینه ای سفید هستند که آهک بسیار بالایی دارند. از این سنگ ها می توان به عنوان سنگ نمای بیرونی ساختمان و فضا های داخلی استفاده نمود.


سنگ ترامیت چیست

سنگ های ترامیت از دسته سنگ های آهکی می باشد که از ترکیب سنگ های مرمریت و تراورتن به وجود می آید. این سنگ ها همان سنگ لایم استون می باشند که از نظر ویژگی و ساختار، شباهت بیشتری به سنگ تراورتن دارند و در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شوند.

یکی از مشکلات اصلی این سنگ ها، آهک بسیار بالای آن ها می باشد که دلیل اصلی آهکی بودن آن هم این است که در معرض فشار و دمای خیلی بالا قرار نگرفته اند. اغلب این سنگ ها دارای تم رنگی روشن و سفید هستند و ظاهر بسیار زیبا و یکدستی دارند.

در واقع ترامیت یک نام تجاری است که روی این گونه سنگ ها قرار گرفته است و به عنوان یک نام علمی در بازار جهانی به حساب نمی آید.

سنگ سفید نما

ویژگی های بسیار خوب این دسته سنگ

این سنگ ها نیز یک سنگ طبیعی هستند که نسبت به هر نوع متریال دیگر مورد استفاده در نما، ویژگی ها و مزیت های برتری دارند. ترامیت ها مقاوم ترین مصالح طبیعی هستند که در برابر آتش و حرارت به خوبی دوام و ماندگاری بالایی از خود نشان می دهند. از دیگر مزیت های این دسته سنگ ها باید اشاره کرد به:

سنگ های ترامیت یا لایم استون معمولا زمینه ی روشنی دارند و اغلب در رنگ های سفید یا کرم در بازار یافت می شوند. رنگ سفید و سطح یکدست آن موجب جذب بسیاری از سازندگان و طراحان شده است. 

از نظر قیمتی، این سنگ ها جزو دسته سنگ های ارزان قیمت نسبت به سنگ های تراورتن مشابه و یا سنگ های مرمریت سفید قرار دارند. قیمت این سنگ ها تقریبا یک چهارم قیمت سنگ های تراورتن سفید همچون تراورتن سفید عباس آباد یا سنگ تراورتن دره بخاری می باشد. اما از نظر ویژگی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. البته درصد خواص تراورتن یا مرمریت در هر نوع ترامیت متفاوت است.

چسبندگی بسیار مناسب با ملات دیوار نما یکی از بهترین ویژگی های برخی از انواع این دسته سنگ ها می باشد. برخی از این سنگ ها قابلیت بسیار خوب ابزار خوری و برش پذیری را دارند و می توان از آنها در نما های برجسته ی رومی به خوبی استفاده نمود.

سنگ ترامیت همدان

معایب سنگ های ترامیت

همانطور که اشاره شد، این سنگ ها آهک بسیار بالایی دارند و با مشکلاتی نیز روبرو هستند. از معایب این سنگ می توان اشاره کرد به:

سنگ های ترامیت و لایم استون ساب پذیری چندان خوبی ندارند و این به خاطر آهک بسیار بالای این سنگ ها می باشد. هر چقدر که تراکم سنگ بیشتر باشد، سنگ ساب بهتری خورده و سطح آن براق و درخشان تر می شود.

از آنجایی که این سنگ ها درصد آهک بالایی دارند، جذب آب این سنگ ها نیز بسیار بالا است. مقاومت فشاری و مقاومت سایشی این سنگ ها متوسط است ولی بهتر است از این سنگ ها به عنوان سنگ کف محل های پر تردد استفاده نشود. با این حال بعضی از سنگ های لایم استون به صورت بوش همر نیز تولید می شوند و به عنوان سنگفرش محیط های خارجی استفاده می شوند.

این سنگ برای استفاده در نمای ساختمان های مناطق مرطوب به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا که با گذشت زمان دچار شوره و زردی می شود و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد. در واقع تنها مشکل اصلی این سنگ، حساسیت بالای آن نسبت به رطوبت هوا است.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، برخی از مشکلات این سنگ برطرف شده است. به عنوان مثال با استفاده از مواد نانو آبگریز، مشکل جذب آب این سنگ برطرف شده است و از آن می توان در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده نمود. اما با تمام این توصیفات، این سنگ ها را نمی توان به هیچ عنوان با سنگ های تراورتن سفید همچون تراورتن سفید عباس آباد مقایسه کرد. البته در برخی از شهر های مرکزی که آب و هوای مرطوبی ندارند، به دلیل قیمت بسیار مناسب این سنگ ها، استقبال بسیار خوبی از آنها شده است.

نمای ساختمان با سنگ سفید

کاربرد این سنگ ها در صنعت ساختمان

اغلب برای استفاده از این سنگ ها در ساختمان، از مواد آبگریز نانو استفاده می کنند تا طول عمر و ماندگاری سنگ افزایش یابد. البته مواد نانو تنها در زمان اجرای سنگ ها اهمیت دارد. زیرا بعضی از این سنگ ها نسبت به دوغاب ملات واکنش نشان می دهند و در سطح سنگ ها لکه های طوسی رنگ مشاهده می شود. به همین خاطر نانو بودن سنگ ها در زمان اجرا اهمیت زیادی دارد. بعضی از سنگ های ترامیت، قابلیت ابزار خوری و برش پذیری بسیار خوبی دارند. به همین خاطر از سنگ مناسب در نما های برجسته ی رومی، استفاده ی بسیار زیادی می شود.

ترکیب این سنگ با مرمریت مشکی همچون مرمریت مشکی لاشتر یا تراورتن سیلور تکاب، نمای داخلی یا خارجی جذابی را خلق می کند. یکی از محبوب ترین سنگ های لایم استون که در فضا های داخلی ساختمان استفاده می شود، سنگ گوهره با تم رنگی کرم است. از بیشترین کاربرد های سنگ های سفید لایم استون می توان اشاره کرد به:

  • نمای بیرونی ساختمان، نما های مدرن، کلاسیک و رومی
  • دیوار های داخلی ساختمان
  • سرویس های بهداشتی ساختمان
  • سنگ بدنه راه پله و بدنه دیوار پارکینگ
  • ساخت صراحی، مجسمه های سنگ، نرده سنگی و …
  • دکوراسیون داخلی مجتمع های تجاری و ترکیب آن با سنگ های مشکی

سنگ ترامیت سفید سمیرم

انواع سنگ سفید ترامیت

سنگ های ترامیت یا لایم استون همانند سایر سنگ های ساختمانی، انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. از معروف ترین آنها می توان اشاره نمود به:

ترامیت سفید همدان:

این سنگ تم رنگی سفید و یکدستی دارد و جزو سفید ترین سنگ های ترامیت بازار محسوب می شود. بافت این سنگ تقریبا 70 درصد شبیه با سنگ تراورتن است و تخلخل بسیار خوب این سنگ، چسبندگی بسیار خوبی با ملات ایجاد کرده و از وزن سبکی برخوردار است. در برخی از سورت های ضعیف تر این سنگ، هاله های کم رنگی مشاهده می شود که شباهت بسیار زیادی به سنگ تراورتن ابیانه دارد.

سنگ ترامیت کردستان:

ترامیت کردستان به دو دسته ی سنگ سفید کردستان و سنگ سفیدکوه تقسیم می شوند.

سنگ کردستان جنسیت استخوانی دارد و در سطح سفید این سنگ، رگه ها و نقاط بسیار ریز و کم رنگ طوسی رنگ مشاهده می شود. ترامیت سفید کوه بر خلاف سنگ سفید کردستان، دارای تم رنگی سفید یکدست می باشد و قد و پای آن به طور ذاتی بلند می باشد. این سنگ از نظر بافت و ساختار، شباهت زیادی به سنگ تراورتن دارد و بافت آن تقریبا 70 درصد شبیه به سنگ تراورتن، متخلخل است.

سنگ ترامیت بوکان:

این سنگ یکی از قدیمی ترین سنگ های لایم استون محسوب می شود که در بازار شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. شهرت این سنگ به دلیل جنسیت ضعیف و آهک بالای آن می باشد. یکی از بزرگترین معایب این سنگ، با گذشت زمان زمان کوتاهی، ظاهر زیبای آن از بین می رود و دچار زردی می شود. بهترین کاربرد این سنگ در فضا های داخلی و به دور از هر گونه رطوبت و نور آفتاب است.

سنگ ترامیت میاندوآب:

این سنگ یکی از معروف ترین سنگ های ترامیت بازار محسوب می شود که اغلب دارای تم رنگی کرم روشن و سفید می باشد. قیمت این سنگ نسبت به سایر سنگ های ترامیت، بیشتر است و دلیل آن هم جنس بسیار خوب آن می باشد. برخی از سنگفروشان این سنگ را با نام تراورتن به مشتری می فروشند که این کار اشتباهی است. زیرا که این سنگ را نباید با سنگ های تراورتن در یک خانواده قرار داد.

لایم استون سفید اسلام آباد:

این سنگ ظاهر بسیار زیبا، سفید و یکدستی دارد. آهک این سنگ بسیار بالا است و بهتر است در نما های بیرونی ساختمان ها استفاده نشود و یا اگر استفاده می شود حتما سنگ ها نانو شوند. قیمت این سنگ نسبت به سایر سنگ های لایم استون، مناسب تر است و در دسته سنگ های ارزان قیمت بازار قرار دارد. این سنگ از معان استان کرمانشاه استخراج می شود.

سنگ سفید سمیرم:

این سنگ یکی از بهترین سنگ های ترامیت بازار محسوب می شود که دارای بافت بسیار متراکم و مستحکم می باشد. اغلب این سنگ را در بازار با نام سنگ لایم استون سمیرم یا سنگ مرمریت سمیرم می شناسند. اما از این سنگ می توان در نمای بیرونی ساختمان ها، بدون داشتن دقدقه ی شوره زدن استفاده نمود. در سطح این سنگ دانه های ریز طوسی رنگ نیز مشاهده می شود.

ترامیت سفید مرودشت :

سنگ سفید مرودشت یکی از انواع سنگ های لایم استون موجود در بازار است که تم رنگی سفید یکدست دارد. این سنگ ساب پذیری چندان خوبی ندارد و سطح آن به خوبی صیقلی نمی شود. اما قد و پا یا ارتفاع سنگ های طولی مرودشت بسیار بلند و خوب است. سنگ مرودشت در دسته سنگ های لایم استون متوسط محسوب می شود. قیمت این سنگ نیز مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط