سنگ های مناسب نما در مناطق سردسیر

فهرست مطالب این نوشته

اکثر سازندگان شهر های غربی کشور که آب و هوای سرد با بارندگی در طول سال دارند، دغدغه اینکه از چه سنگی برای نمای ساختمان استفاده کنند تا طول عمر و ماندگاری بالایی در کنار قیمت و زیبایی داشته باشد. در این مقاله با برخی از سنگ های مناسب نما در مناطق سردسیر و مرطوب خواهیم پرداخت.


سنگ های مناسب نما در مناطق سردسیر

سنگ های ساختمان، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها ، در مناطق با وجود شرایط آب و هوایی متفاوت، کاربردهای گوناگونی دارند.  شهر های شمالی و غربی کشور که آب و هوای سردسیر با بارش برف و باران در طول سال را دارند، انتخاب سنگ و متریال مناسب برای نما، اهمیت بسیار بالایی دارد. در مناطق سردسیر ایران از جمله ، کوهستان های البرز و زاگرس و … به دلیل داشتن آب و هوای سرد در فصل زمستان، باید توجه داشته باشیم سنگی برای نمای بیرونی انتخاب کنیم تا علاوه بر زیبایی و قیمت مقرون به صرفه، ماندگاری و استحکام بالایی نیز داشته باشد.

 

ویژگی های لازم برای سنگ نما

  1. سنگ مناسب نما در مناطق سردسیر باید ویژگی های زیر را دارا باشد:
  2. ساب پذیری بسیار خوب و سطح براق و درخشان
  3. چسبندگی ایده آل با ملات
  4. عدم شوره زدن
  5. تخلخل مناسب و رزین خور پایین داشتن
  6. تم رنگی جذاب و سورت مناسب
  7. ضخامت مناسب جهت اسکوپ
  8. وزن مناسب داشتن برای نما های مرتفع

سنگ های نما معمولا به دو روش صیقلی و چرمی (هوند و آنفیلد) به صورت پلاک طولی و اسلب فرآوری می شوند. کیفیت فرآوری و متریال مورد استفاده در زمان فرآوری سنگ، ماندگاری و استحکام آن را افزایش می دهد. برخی از سنگ های ساختمانی مقاومت و ویژگی های لازم برای استفاده در نمای مناطق سردسیر را دارند، اما به دلیل وزن سنگین، برای نما های مرتفع توصیه نمی شود.

به عنوان مثال سنگ های گرانیت، از لحاظ کیفی و ماندگاری فوق العاده عالی هستند اما وزن بار مرده ی ساختمان را افزایش می دهند و خطر سقوط سنگ، اگر به خوبی کار نشده باشند، بالا است. با این حال سنگ گرانیت مشکی نطنز در نما های ترکیبی با سنگ سفید، به وفور استفاده می شود.

نمای ترکیبی سنگ سفید و مشکی در مناطق سردسیر

بهترین سنگ های نما در مناطق سردسیر کدامند؟

بهترین سنگ نما، سنگی است که به مرور زمان شوره نزند، ظاهر زیبای خود را از دست ندهد و با گذشت چند سال دچار فرسایش و ترک خوردگی نشود. توجه داشته باشید که سنگی برای نما انتخاب کنید که سطح بیرونی آن، نفوذ ناپذیر باشد تا بر اثر انبساط و انقباض، دچار ترک خوردگی و شکستگی نشود. بدون شک بهترین سنگ نما در ابتدا سنگ های تراورتن و سپس سنگ های چینی با فرآوری صیقلی هستند.

 

سنگ های تراورتن

معادن بسیار زیادی از سنگ تراورتن در ایران وجود دارد و این سنگ در تم های رنگی مختلف سفید، کرم، عسلی، شکلاتی، زرد، قرمز، طوسی روشن و دودی، خرمایی و … یافت می شود. هر یک از معادن از ویژگی هایی برخوردار است که در انتخاب سنگ، باید به آنها توجه شود. به عنوان مثال برخی از این سنگ ها، برای مناطق سردسیر مناسب نیستند و به دلیل بافت تشکیل دهنده ی سنگ، در مناطق سرد دچار شوره می شوند. بهترین این سنگ ها عبارتند از:

سنگ تراورتن عباس آباد

یکی از بهترین سنگ نمای پر طرفدار در ایران و حتی خاورمیانه، تراورتن عباس آباد است. این سنگ به دلیل کیفیت و شکل ظاهری بسیار شیک خود مورد توجه سازندگان بسیار زیادی قرار گرفته است.

اگر شما به دنبال سنگی هستید که شکل ظاهری زیبا ، مقاومت عالی در برابر نور خورشید، باران های اسیدی، برف و… داشته باشد سنگ تراورتن عباس آباد بی شک یکی از بهترین انتخاب های شما می تواند باشد.

سنگ تراورتن عباس آباد به صورت موج دار و بی موج فراوری و عرضه می شود و در سورت های بسیار زیاد و متنوع در تم های رنگی کرم و سفید یافت می شود.

معدن سنگ تراورتن عباس آباد در استان مرکزی، شهرستان محلات مهد معدن تراورتن در دنیا، می باشد. این معدن از قدیمی ترین معادن ایران است و کمتر سازنده و پیمانکاری وجود دارد که این سنگ باکیفیت را نشناسد. قیمت این سنگ تقریبا بالا است و بیشتر در ساختمان های لوکس و مجلل استفاده می شود. این سنگ شباهت بسیار زیادی به سنگ تراورتن ابیانه نیز دارد.

تراورتن عباس آباد نما برای مناطق سردسیر

سنگ تراورتن دره بخاری

سنگ تراورتن دره بخاری از دیگر باکیفیت ترین و زیباترین سنگ ها به شمار می رود.

این سنگ در تم های رنگی عسلی، کرم و کرم روشن و همینطور سفید یافت می شود. در سطح برخی از سورت های این سنگ، هاله هایی به صورت ابر و بادی مشاهده می شود که ظاهری زیبا و کلاسیک به سنگ می بخشد.

سنگ دره بخاری تخلخل بسیار پایینی نسبت به هم رقیب های خودش دارد و در سرد ترین شرایط آب و هوایی نیز به خوبی ماندگار است و از زیبایی و کیفیت سنگ کم نمی شود. معدن این سنگ نیز در نزدیکی معدن سنگ عباس آباد، در شهرستان محلات قرار دارد.

سنگ تراورتن سوپر دره بخاری

سنگ تراورتن تکاب

یکی دیگر از پر فروش ترین و خوش قیمت ترین سنگ های تراورتن بازار، سنگ تراورتن تکاب است. جنسیت این سنگ فوق العاده عالی با تخلخل مناسب و جنسیت استخوانی است. معمولا تم رنگی این سنگ عسلی و کرم با هاله های بسیار زیبا در سطح سنگ است. سنگ تکاب در تم رنگی سفید نیز به ندرت یافت می شود که از سنگ های لوکس در ساختمان های لاکچری مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از بهترین ویژگی های این سنگ، روشن تر شدن ظاهر سنگ با گذشت یک سال در نما است. این سنگ در هر تم رنگی، قابلیت یک پرده روشن تر شدن و جذاب تر شدن را نیز دارد. معدن این سنگ در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

معدن سنگ تراورتن سیلور تکاب نیز در نزدیکی این سنگ قرار دارد و از دیگر سنگ های باکیفیت با تم رنگی خاص محسوب می شود. تراورتن سیلور تکاب به کشور های بسیار زیادی به صورت موجدار صادر می گردد.

سنگ تراورتن کرم روشن تکاب سورت سوپر پلاس

سنگ تراورتن حاجی آباد

تراورتن حاجی آباد با تم رنگی شکلاتی، عسلی و کرم، یکی دیگر از قدیمی ترین و باکیفیت ترین سنگ های ساختمانی است. معدن این سنگ در شهرستان محلات نیز قرار دارد. تراورتن حاجی آباد قیمت بسیار مناسب و کیفیت خارق العاده ای دارد و عموما سنگی است که در تمام سنگفروشی های کشور، وجود دارد.

معمولا سنگ های تراورتن حاجی آباد به دلیل کیفیت بسیار خوبی که دارند، از قد و پای بلندی برخوردار هستند و بیشتر در نما های کلاسیک کاربرد دارند.

تراورتن عسلی بمانی نژاد

سنگ های تراورتن  یزد، معمولا از شوره برخوردار هستند و توصیه نمی شود. با اینکه برخی از معادن آن، از کیفیت و ساب پذیری بسیار خوب صادراتی برخوردار هستند. یکی از معروف ترین سنگ های تراورتن استان یزد، تراورتن عسلی بمانی نژاد است. این سنگ بی نظیر، از کیفیت خارق العاده ای برخوردار است و می تواند بهترین انتخاب برای نمای ساختمان های مناطق سردسیر محسوب شود.

معمولا تم رنگی این سنگ عسلی با موج پیچ های بسیار زیبا است. تراورتن بمانی نژاد قیمت بسیار مناسبی نیز دارد و از قد و پای نسبتا بلند و خوبی برخوردار است.

 

سنگ های چینی

سنگ های کریستالین ماربل یا همان چینی، نوعی سنگ ساختمانی هستند که از ظاهر معمولا روشن و سفید با کیفیت خارق العاده برخوردار می باشند. مهمترین ویژگی این سنگ ها عبارتند از:

  • جذب آب بسیار ناچیز
  • ساب پذیری فوق العاده عالی
  • تم رنگی سفید با خطوط طوسی
  • تراکم بالا و تخلخل بسیار ناچیز

سنگ های چینی انتخاب مناسبی برای نما محسوب می شوند به شرط اینکه در سنگ ها در زمان اجرا به خوبی اسکوپ و مهار شوند. زیرا وزن این سنگ ها نسبت به تراورتن ها بالا است. دوم اینکه از چسب های باکیفیت در زمان اجرا استفاده کنید، تا سنگ دچار زردی نشود. نکته ی حائز اهمیت آخر این است که کیفیت فرآوری سنگ های چینی در ماندگاری آنها تاثیر گذار است. حتما از مجموعه ای معتبر این سنگ ها را تهیه نمایید.

سنگ چینی ازنا

سنگ ازنا با تم رنگی سفید و خطوط طوسی مورب، از جمله زیبا ترین شاهکار های طبیعت محسوب می شود که کیفیت خارق العاده ای دارد. معدن این سنگ در استان لرستان، شهرستان ازنا قرار دارد و از قدیمی ترین معادن سنگ طبیعی ایران محسوب می شود. سنگ ازنا به سنگ چینی ارباب شهرت دارد و دلیل آن هم این است که معدن آن در ابتدا توسط ارباب قنبر رحیمی (پدر صنعت سنگ اصفهان) به بهره برداری رسید.

سنگ چینی ازنا
نمای اجرا شده به سبک کلاسیک با سنگ چینی سفید ازنا

سنگ چینی الیگودرز

چینی سفید الیگودرز از دیگر سنگ های کریستالین ماربل باکیفیت است که معدن آن در استان لرستان، شهرستان الیگودرز واقع شده است. این سنگ سینه کار های مختلفی دارد و در طرح های مختلف سفید با خطوط منظم و نامنظم طوسی ( سورت های بیانکو و اسکاتو ) و همینطور در تم رنگی طوسی مشکی با نام سنگ چینی تورنادو یافت می شود.

سنگ چینی الیگودرز سفید قیمت مناسب تری نسبت به ازنا دارد و از لحاظ کیفی، تفاوت چندان زیادی ندارد. این سنگ ها گزینه ی مناسبی برای نمای مناطق سردسیر محسوب می شوند.

کلام آخر

سنگ های تراورتن و سپس سنگ های چینی بهترین انتخاب برای نما های بیرونی ساختمان محسوب می شوند. در مناطق سردسیر و گاها مرطوب، سنگ های ترامیت سفید گزینه ی خوبی محسوب نمی شوند. زیرا که این سنگ ها جذب آب بالایی دارند و جنسیت آهکی آنها به مرور زمان مشکل ساز خواهد شد. اگر به دنبال خرید یک سنگ باکیفیت همراه با قیمت مناسب هستید، می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در صنایع سنگ هویدا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط