سنگ تراورتن کرم روشن تکاب سورت سوپر پلاس

انواع سنگ ساختمانی تراورتن

فهرست مطالب این نوشته

سنگ های تراورتن امروزه به دلیل جنسیت فوق العاده عالی، تنوع رنگی فرآوان و وزن سبک نسبت به سایر سنگ های ساختمانی، بهترین گزینه و متریال برای نما های بیرونی محسوب می شوند. در این مقاله به معرفی انواع سنگ ساختمانی تراورتن و ویژگی ها و حدود قیمتشان می پردازیم.


سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی است که از رسوبات چشمه های آبگرم تشکیل می شود. این سنگ ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که از مهمترین آنها باید به بافت متخلخل این سنگ ها اشاره کرد. در گذشته سنگ های گرانیت و سنگ های چینی سفید، طرفداران زیادی در نما های بیرونی ساختمان داشتند. اما امروزه تراورتن ها به دلیل تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ، چسبندگی بسیار عالی با ملات و ماندگاری فوق العاده بالا، بیشتر از هر نوع متریال دیگر در نما های خارجی استفاده می شوند. 

در ایران، با وجود معادن بسیار زیاد و غنی از سنگ های تراورتن با تم های رنگی مختلف سفید، کرم روشن تا تیره، عسلی، شکلاتی و سیلور یا طوسی به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ تراورتن در سراسر دنیا به حساب می آید. تنوع رنگ و طرح سنگ های ایران بسیار زیاد است و با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست. جنس سنگ هر معدن با معدن دیگری متفاوت است و هر سنگ، خاصیت و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

سنگ نمای تراورتن عسلی یزد

ویژگی های سنگ ساختمانی تراورتن

تراورتن ها دارای برخی ویژگی مشترک با یکدیگر هستند. به عنوان مثال تمام سنگ های تراورتن دارای بافت متخلخل هستند. میزان تخلخل سنگ های تراورتن اهمیت بسیار زیادی در کیفیت سنگ دارد. خلل و فرج موجود در بافت این سنگ ها، سبب می شود تا سنگ چسبندگی بسیار خوبی با ملات پیدا کند و خطر سقوط سنگ در دراز مدت را به حداقل و صفر برساند. میزان تخلخل سنگ ها هر چقدر کمتر باشد و تراکم سنگ بیشتر باشد، موجب می شود تا این سنگ ها از ساب پذیری خوب و براقی برخوردار باشند. هر چقدر بافت سنگ متراکم تر باشد، سنگ ساب بهتری می خورد و سطح آن براق تر می شود. از طرفی سنگ در هنگام برش کاری و ابزار زنی های مختلف نما، دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود. 

در نتیجه تخلخل سنگ های تراورتن یکی از ویژگی های مثبت و بسیار خوب این سنگ ها محسوب می شود، اما میزان تخلخل این سنگ ها باید در حد استاندارد باشد تا برای سنگ مشکلی پیش نیاید. تراورتن ها نسبت به عوامل مختلف جوی بسیار مقاوم هستند و ظاهرشان از بین نمی رود. مقاومت این سنگ ها نسبت به رطوبت و باران و از طرفی نور خورشید، بسیار خوب است و ماندگاری فوق العاده بالایی در مقایسه با هر متریال دیگر دارند.

 

انواع سنگ ساختمانی تراورتن

در این قسمت می خواهیم به معرفی برخی از پر طرفدار ترین و باکیفیت ترین سنگ های تراورتن نما بپردازیم. سنگ ها هر کدام از یک معدن استخراج می شوند و از لحاظ ظاهری و حتی کیفی ممکن است متفاوت باشند. در ادامه با انواع سنگ نما تراورتن نیز آشنا می شوید. همینطور نمای ساختمان سنگ تراورتن یزد را در بالا می توانید مشاهده کنید که از پروژه های خوب مجموعه سنگ هویدا است. انواع سنگ تراورتن نما، پر مصرف ترین ها و محبوب ترین آنها، عبارتند از:

1- تراورتن سفید عباس آباد 

این سنگ از معادن شهر محلات واقع در استان مرکزی استخراج می شود و در کارخانجات اصفهان و محلات فرآوری می شود. این سنگ به دلیل تم رنگی سفید و جنسیت فوق العاده عالی که دارد، در دسته سنگ های گران قیمت بازار قرار دارد. در سطح این سنگ هاله ها و رگه هایی مشاهده می شود که سورت سنگ را تعیین می کنند. قیمت سنگ عباس آباد بین متری 500 هزار تومان تا 3.500.000 میلیون تومان به تاریخ 1402/12/14 است. از دیگر سنگ ها با کیفیت یکسان می توان به سنگ تراورتن دره بخاری اشاره کرد.

2- سنگ تراورتن کرم تکاب

تراورتن تکاب از دیگر سنگ های بسیار زیبا و باکیفیت محسوب می شود که دارای تم رنگی کرم روشن، عسلی و شکلاتی نیز است. این سنگ بافت متراکمی دارد و به طور ذاتی قد و پا یا ارتفاع سنگ های عرض 40 طولی این سنگ بسیار بلند و تمام شمش است. قیمت این سنگ نیز امروزه از 270 هزار تومان تا متری 520 هزار تومان بسته به سورت سنگ موجود است.

3- تراورتن کرم رامشه 

سنگ تراورتن رامشه با تم رنگی سفید و کرم روشن همراه با هاله های طوسی، یکی از معروف ترین سنگ های ساختمانی نما است. این سنگ سورت های بسیار زیادی دارد و از معادن مختلفی استخراج می شود. معدن اصلی این سنگ در استان اصفهان قرار دارد. قیمت سنگ رامشه از متری 250 هزار تومان تا متری 700 هزار تومان می باشد.

4- سنگ تراورتن بمانی نژاد 

یکی از معروف ترین و باکیفیت ترین سنگ های تراورتن عسلی موجود در بازار، تراورتن بمانی یزد است. این سنگ جنسیت بسیار عالی و متراکم دارد و قد و پای این سنگ نیز بلند و شمش می باشد. این سنگ به هیچ عنوان شوره نمی زند. از سورت های مختلف این سنگ می توان به سورت های موجدار و موج پیچ این سنگ نیز اشاره کرد. سورت سوپر بمانی نژاد سطحی یکدست و براق دارد. قیمت این سنگ نیز از متری 350 تومان تا متری 650 هزار تومان است.

سنگ تراورتن سفید حاجی آباد

کاربرد های سنگ تراورتن در ساختمان

این سنگ ها بیشترین کاربرد را در نما های بیرونی ساختمان دارند. اجرای نما های رومی و کلاسیک با استفاده از سنگ های کرم رنگ و اجرای نما های ترکیبی با استفاده از سنگ های سفید و آجرنما یا سنگ طرح چوب نیز بسیار مرسوم است. از تراورتن ها نیز می توان در فضا های داخلی ساختمان نیز استفاده کرد. تراورتن ها به دو صورت موجدار و بی موج برش داده شده و به دو صورت صیقلی و چرمی، فرآوری می شوند. سنگ های تراورتن موجدار و تراورتن های چرمی، بیشتر معماران و سازندگان اروپایی و کشور های غربی را به خود جذب کرده اند و بیشتر جهت صادرات استفاده می شوند. در ساختمان های امروزی نیز از این سنگ ها برای سبک های کلاسیک استفاده می شود. از کاربرد های کلی این سنگ ها باید اشاره کرد به:

  • نمای بیرونی ساختمان
  • دیوار های پارکینگ، پیلوت و راهرو ها
  • سنگفرش حیاط و پشت بام
  • سنگ کف و بدنه دیوار سرویس های بهداشتی و حمام
  • ساخت نرده سنگی، صراحی و آبنما
  • استفاده به عنوان درپوش از درجات ضعیف تر این سنگ

از دیگر سنگ های تراورتن باکیفیت که در قسمت بالا به آنها اشاره نشد، می توان سنگ های زیرا معرفی کرد:

تراورتن ابیانه ممتاز _ سنگ تراورتن حاجی آباد _ تراورتن شکلاتی کاشان _ سنگ تراورتن سیلور تکاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط