سنگ اسلب سفید ازنا

تفاوت سنگ چینی نیریز و ازنا

فهرست مطالب این نوشته

سنگ های ازنا و نیریز از نظر ظاهر، تفاوت بسیار کمی با هم دارند. زمینه رنگ هر دو سنگ ازنا و نیریز سفید، همراه با رگه های توسی و مشکی رنگ می باشند. تفاوت سنگ چینی نیریز و ازنا علاوه بر طرح و نقش، در کیفیت سنگ نیز می باشد.


سنگ چینی یا کریستالی

سنگ های چینی یا کریستالی، به دلیل ویژگی هایی که دارند و زمینه رنگ روشن آن ها، جزو سنگ های محبوب ساختمانی می باشند.این سنگ ها از خانواده ی سنگ های مرمریت به حساب می آیند با این تفاوت که از نظر ساختار و بافت بسیار متراکم تر و از نظر تم رنگی روشن تر و درخشان تر هستند.

از معروف ترین سنگ های چینی می توان به سنگ چینی ازنا، اسلب چینی نیریز و سنگ اسلب الیگودرز اشاره نمود.این سنگ ها به دلیل شباهت بسیاری که دارند، تشخیص هر کدام از یکدیگر مشکل است.

سنگ های الیگودرز خود به انواع مختلفی همچون اسلب چینی پرشین اسکاتو و سنگ اسلب پرشین بیانکو تقسیم بندی می شوند. اما تشخیص سنگ های چینی ازنا و نیریز و برخی از انواع سنگ الیگودرز تا حدودی دشوار است. زیرا که هر کدام دارای برخی از ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند.

سنگ اسلب چینی ازنا

سنگ اسلب ازنا

تفاوت سنگ چینی نیریز و ازنا

تشخیص سنگ های چینی الیگودرز و ازنا، از سنگ نیریز بسیار سخت نیست.زیرا که سنگ نیریز از سنگ های الیگودرز و ازنا یک مقدار تیره تر می باشد. سنگ چینی نیریز زمینه رگ سفید مایل به طوسی دارد و زمینه رنگ سنگ های ازنا و الیگودرز معمولا سفید هستند و در مقایسه با سنگ نیریز روشن تر هستند. البته در بعضی سورت ها این موضوع صدق نمی کند.

از لحاظ کریستال های تشکیل دهنده، می توان گفت که کریستال های سنگ چینی نیریز درشت هستند و حتی با چشم هم قابل مشاهده می باشند. به طور کلی سنگ های منطقه ی نیریز دارای دانه های مشکی هستند که معمولا در سورت های سوپر این دانه های مشکی وجود ندارند.

سنگ اسلب نیریز

اسلب سفید نیریز

تفاوت سنگ ازنا با سنگ نیریز از نظر ویژگی

در واقع سنگ های ازنا از ساب پذیری بسیار خوبی نسبت به سنگ نیریز بر خوردار هستند و همینطور مقاومت عالی سنگ ازنا در برابر ضربه یکی دیگر از ویژگی های این سنگ نسبت به سنگ نیریز می باشد. استفاده از سنگ های ازنا در نمای بیرونی ساختمان ها از قدیم تا به امروز بسیار مرسوم است. اما از بکار بردن سنگ های نیریز و الیگودرز در نمای بیرونی توصیه نمی شود. زیرا که ممکن است در اثر تغییر دما و انبساط و انقباض، رگه های سطح سنگ باز شوند و دچار ترک و شکستگی شوند. اما در سنگ چینی ازنا، این مشکلات بوجود نخواهد آمد.

از ویژگی های مشترک هر سه سنگ می توان اشاره نمود به:

  • ساب پذیری فوق العاده خوب نسبت به سایر سنگ های چینی
  • جذب آب پایین
  • طرح و نقش بسیار جذاب و تم رنگی روشن 
  • قابلیت فرآوری به صورت قاب های بوک مچ و فورمچ
  • قیمت مناسب نسبت به نمونه های مشابه خارجی

اسلب پرشین اسکاتو معدن الیگودرز

سنگ اسلب پرشین اسکاتو

قیمت سنگ های اسلب چینی ازنا و نیریز

از عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ ها می توان اشاره نمود به کیفیت ساب، ابعاد و اندازه، نحوه ی برش و … . هر چقدر سطح سنگ یکدست تر باشد و رگه های سطح آن کمتر باشد، قیمت سنگ نیز افزایش پیدا می کند. اگر چه هر دو سنگ ساب پذیری بسیار خوبی دارند، اما کیفیت ساب سنگ در قیمت سنگ نیز بسیار موثر است. در فرآیند تولید و فرآوری، اگر ساینده های سنگ مرغوب باشند سنگ ساب بهتر و درخشان تری پیدا می کند و اگر مواد رزین و اپوکسی کیفیت مرغوبی داشته باشند، ماندگاری سنگ چندین برابر خواهد شد.

ولی در مقایسه ی قیمت سنگ های ازنا ونیریز باید بیان کرد که سنگ های ازنا به دلیل رنگ روشن تر آن ها و سایر ویژگی های ذکر شده، از قیمت بیشتری نسبت به سنگ های نیریز برخوردار هستند.

اما به طور کلی هر دو سنگ ازنا و نیریز به دلیل زیبایی و رنگ روشن و همینطور مقاومت بسیار بالای آنها، از محبوبیت بسیاری در بین طراحان ایرانی و خارجی نیز، برخوردار هستند.

 

معادن سنگ چینی نیریز و ازنا

معدن سنگ چینی ازنا در استان لرستان در فاصله 24 کیلومتری شهرستان درود و شهر ازنا واقع شده است. معدن سنگ کریستالی نیریز در استان فارس شهرستان نیریز، کیلومتر 45 جاده نیریز به آباده در منطقه تنگ حنا واقع گردیده است.  یکی از سفید ترین سنگ های چینی وارداتی، سنگ اسلب مایا تاسوس است. اما قیمت سنگ های داخلی همچون ازنا، الیگودرز و یا نیریز به راحتی یک سوم قیمت سنگ های وارداتی می باشد. برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت سنگ های اسلب سفید چینی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط