راهکار های از بین بردن شوره سنگ

دلیل شوره زدن سنگ

فهرست مطالب این نوشته

عواملی چون نمک محلول در ملات، شن و آب بکار رفته ممکن است باعث شوره زدن سنگ شود.در این مقاله به راهکار های جلوگیری از شوره زدن سنگ و روش از بین بردن شوره سطح سنگ می پردازیم.


سنگ ساختمانی نما

از آنجایی که سنگ و آجر، جزو مصالح پر کاربرد و رایج برای نمای ساختمان است، و از طرفی نمای بیرونی ساختمان در معرض دید همگان است بنابر این حفظ ظاهر زیبا و همینطور پاکیزه برای ساکنین ساختمان اهمیت دارد. اما چیزی که ممکن است ساکنین را اذیت کند، شوره زدن سنگ نما و یا آجر نما است. شوره زدن سنگ یا آجر یک مشکل طبیعی است که ممکن است برای هر نوع سنگ و یا آجری پیش آید. زیرا که آب مورد استفاده در آجر و ملات بیشتر باعث بوجود آمدن این مشکل می شود.

بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان، سنگ های تراورتن می باشند. این سنگ ها نیز انواع مختلفی دارند و تنوع رنگی در آنها نیز بسیار زیاد است. استفاده از سنگ متناسب با آب و هوای منطقه اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید تنها سنگی که در هر منطقه ای استفاده شود و به هیچ وجه به مشکل بر نخورد، تراورتن سفید عباس آباد است. در ادامه به دلایل شوره زدن سنگ ها می پردازیم.

سنگ تراورتن عباس آباد

علت شوره زدن سنگ

این مشکل بیشتر برای سنگ های رسوبی مخصوصا سنگ های تراورتن نیز پیش می آید زیرا که این سنگ ها به دلیل تخلخل بالا، دارای جذب آب بالایی می باشند و نمک ملات پشت سنگ را پس از تبخیر شدن رطوبت بر روی سطح سنگ می آورند.

در واقع ایجاد شوره سفید رنگ روی سطح سنگ، به دلیل وجود ماده شیمیایی سولفات در ملات و سیمان و ساختار سنگ می باشد. این ماده قلیایی محلول در آب می باشد و پس از تبخیر شدن آب، شوره بر روی سطح سنگ باقی می ماند.

آب مورد استفاده برای ملات نیز بسیار مهم است. در بسیاری از ساختمان ها از آب چاه برای ساختن ملات استفاده می کنند که این امر باعث شدت بخشیدن به پدیده شوره زدن می شود زیرا که املاح و نمک بیشتری در آب چاه یافت می شود.

راهکار برای جلو گیری از شوره زدن سنگ

ساده ترین راه برای جلوگیری از این امر این است که سعی کنیم از آب با املاح کمتر ( توصیه می شود از آب شیرین) برای ساخت ملات استفاده کنیم. راه دیگر استفاده از سنگ نما با تخلخل کمتر و کیفیت بالا تر است. برخی از سنگ های تراورتن نما که کیفیت بسیار خوبی دارند و امتحان استفاده در نمای مناطق سردسیر و مرطوب را نیز پس داده اند، عبارتند از:

 

روش از بین بردن شوره سنگ

توصیه می شود برای از بین بردن شوره سنگ و یا آجر ابتدا حداقل 15 روز از سنگ کاری نما گذشته باشد تا رطوبت داخل ملات و مصالح به طور کامل خشک شود.

در روش ساییدن سنگ به عنوان یک روش سنتی، با کشیدن گونی نخی و یا دستمال زبر بر روی شوره ها و یا سمباده زدن با ماسه شوره را از بین می برند.این کار در زمانی پاسخگو است که شوره روی سطح سنگ یا آجر کم باشد.همچنین ماسه کشیدن روی سنگ ممکن است سطح سنگ را زبر کند .

در زمانی که شوره زیاد باشد برای رفع شوره از آب با فشار زیاد استفاده می شود و همزمان توصیه می شود با دستمال و یا جارو اقدام به پاک کردن شوره سنگ کرد.

جوهر نمک یا اسید کلریدریک می تواند سولفات را در خود حل کند نکته مهمی که باید به آن توجه نمود این است که جوهر نمک را به میزان زیادی رقیق کنید تا غلظت موجود در این ماده باعث آسیب زدن به متریال نما نشود.

 استفاده از مواد نانو باعث آبگریز شدن سطح متریال نما میشود و هیچگونه رطوبتی به آن نفوذ نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط