سنگ مرمریت تیشه ای

سنگ تیشه ای چیست

فهرست مطالب این نوشته

در گذشته بر روی سنگ های ساختمانی به وسیله ی تیشه، سطح سنگ را ناهموار می کردند تا مانع از لیز خوردن در هنگام بارنگی شود. امروزه به این گونه سنگ ها سنگ تیشه ای می گویند. یکی از ویژگی های این سنگ سطح سنگ از حالت زبری و لغزندگی در می آید و مناسب کفسازی ها می باشد.


سنگ های تیشه ای

یکی از کار هایی که از قدیم برای فرآوری سنگ انجام میشد، تیشه زنی بوده است. با تیشه زدن بر روی سطح سنگ، سطح آن را ز

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و با روی کار آمدن دستگاه های پیشرفته ی سنگبری، این کار دیگر توسط دستگاه ها انجام می گیرد. اغلب این فرآیند بر روی سنگ هایی که مقاومت بسیار خوبی دارند و نسبت به جذب آب و رطوبت مقاوم هستند صورت می گیرد. زیرا اغلب از این گونه سنگ ها در محوطه های بیرونی که پر رفت و آمد استفاده می شود.

سنگ تیشه ای لایبید

ویژگی ها و کاربرد های سنگ تیشه ای

در این روش تولید سطح سنگ به صورت زبر در می آید و مانع از سر خوردن یا لیز خورد افراد در هنگام راه رفتن می شود. اغلب از اینگونه سنگ ها در محیط های باز مناطقی که بارنگی زیاد است از این سنگ استفاده شود. از طرفی این سنگ ها جذب آب بسیار پایین و مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و ضربه دارند.

با این حال هر یک از سنگ ها، جنسیت متفاوتی دارند و از ویژگی های منحصر به فرد خود برخوردار می باشند. از کاربرد های کلی این سنگ ها می توان اشاره کرد به:

  • سنگفرش محوطه های بیرونی ساختمان
  • سنگ کف فضا های عمومی همچون پارک ها
  • دیوار های بیرونی ساختمان
  • محوطه سازی ها و فضا سازی های

انواع سنگ های تیشه ای

تیشه ای کردن سنگ های ساختمانی می تواند بر روی سنگ های مختلفی از جمله تراورتن ها، مرمریت ها و سنگ های چینی صورت گیرد. از معروف ترین و پرکاربرد ترین آنها می توان اشاره کرد به:

تم رنگی این سنگ طوسی است که در سطح آن رگه های سفید جذاب مشاهده می شود.

این سنگ نیز طوسی روشن یا آبی است و مقاومت بی نظیری دارد.

  • سنگ تیشه ای سفید:

برخی از سنگ های کرم روشن یا سفید مانند مرمریت هرسین،مرمریت خور یا سنگ سمیرم نیز به صورت تیشه ای تولید می شوند. البته سنگ های تراورتن کرم روشن نیز به صورت این صورت تولید می گردند.

اغلب این سنگ به صورت تیشه الگویی تولید می شود و بر روی آن طرح های جذابی ایجاد می کنند.

  • مرمریت گندمک تیشه ای:

این سنگ به رنگ سبز یکی از قدیمی ترین و باکیفیت ترین متریال های ساختمانی است که به دلیل مقاومت بی نظیر آن، به صورت تیشه ای نیز تولید می شود.

برای تیشه ای کردن سنگ های ساختمانی و استفاده در فضا های پرتردد، باید سنگ را با ضخامت مناسب انتخاب نمود. این سنگ ها از نظر کاربرد و کارایی شباهت بسیار زیادی به سنگ ها با فرآوری بوش همر دارند. مرمریت لاشتر بوش همر چرمی یکی از پر مصرف ترین و زیبا ترین سنگ های جهان است. برای آشنایی با آن، مطالبی که در رابطه با آن نوشته ایم را بخوانید.

سنگ تیشه ای سفید سمیرم

روش های مختلف فرآوری اینگونه سنگ ها

در این نوع فرآوری سنگ ها با توجه به نوع تیشه زدن و جهت آن به صورت های یک تیشه، دو تیشه و تیشه الگویی تولید می شوند.

اگر عمل تیشه زنی در یک جهت باشد و تنها یکبار تیشه زنی بر روی سنگ انجام شود و آن هم به صورت پراکنده، سنگ یک تیشه گفته می شود. حال اگر تیشه زنی به صورت پر و در جهت های مختلف صورت گیرد به طوری که سطح سنگ دیده نشده و رویه ی سطح سنگ کاملا زبر شود به آن سنگ دو تیشه می گویند. اگر الگو های زیبایی را به صورت به حالت زبر و به وسیله تیشه بر روی سطح سنگ ایجاد کنند، به آن سنگ تیشه الگویی می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط