سنگ گرانیت نهبندان

سنگ گرانیت نهبندان

فهرست مطالب این نوشته

سنگ گرانیت نهبندان یکی از مستحکم ترین سنگ های گرانیت بازار است که به دلیل اینکه معدن آن در شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی قرار دارد، با این عنوان نامگذاری شده است. این سنگ در سه سورت کرم، طوسی و پرتقالی وجود دارد که از لحاظ کیفی یکسان هستند و با توجه به سلیقه ی سازندگان، مورد استفاده قرار می گیرند. عمده کاربرد این سنگ ها در کف و بدنه ساختمان ها است که در این مقاله لیست قیمت و مراکز خرید آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

سنگ گرانیت نهبندان

گرانیت ها یا همان سنگ خارا نوعی سنگ طبیعی هستند که از سرد شدن مواد مذاب آتشفشان ها در دما و فشار بسیار بالا تشکیل می شوند. به دلیل کانی های تشکیل دهنده ی این سنگ ها، مقاومت و استحکام فوق العاده بالایی در برابر فشار و ضربه دارند. سنگ گرانیت نهبندان (Nehbandan Granite)  یکی از باکیفیت ترین و مشهور ترین این سنگ ها است که در سه سورت کرم، طوسی و پرتقالی یافت می شود. این سنگ دارای زمینه ای روشن با بافت دانه بندی شکل درشت و متوسط به رنگ مشکی و طوسی تیره است.

بهترین سنگ های نهبندان در بازار با عنوان گرانیت نهبندان آستان و گرانیت نهبندان کوجین (زمینه رنگی روشن) شهرت دارند و تحت این عناوین با تم رنگی طوسی روشن به کشور های بسیار زیادی صادر می گردند.

 

سنگ گرانیت نهبندان چند نوع دارد؟

این سنگ در سه نوع مختلف از معدن استخراج می شود که همه ی آنها از لحاظ کیفی یکسان هستند و تنها در تم رنگی با یکدیگر تفاوت دارند.

گرانیت نهبندان آستان یا گرانیت نهبندان کوجین، نوعی از این سنگ با زمینه رنگی روشن و دانه بندی طوسی بسیار زیبا است. به طور کلی سنگ های گرانیت در سه سورت دسته بندی می شوند. سورت سوپر، که سطحی یکدست و زیبا دارد. سورت ممتاز با لکه و غده های بسیار کم و سورت درجه یک که علاوه بر لکه و غده های زیاد، از شالی هایی در سطح آن مشاهده می شود.

ویژگی های منحصر به فرد

این سنگ مرغوب و زیبا، دارای ویژگی های خاصی است که نظر سازندگان و تجار جهانی را به خود مجذوب کرده است. در زیر به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

ویژگی های مثبت

    • مقاومت و دوام بسیار بالا

سنگ گرانیت نهبندان به دلیل بافت و ساختار بسیار متراکم و تخلخل بسیار ناچیز، از مقاومت فشاری و سایشی بسیار بالایی برخوردار است.

    • سطح صیقلی و بدون نفوذ

این سنگ به دلیل جنسیت عالی و تراکم بالا، از ساب پذیری فوق العاده عالی و سطح براقی برخوردار است.

    • جذب آب بسیار ناچیز

سنگ نهبندان از جذب آب بسیار پایین و نزدیک به صفر برخوردار است. از این سنگ در قسمت های مختلفی از جمله مکان های مرطوب می توان استفاده کرد.

    • عدم خش پذیری

این سنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر خط و خش و ضربه نیز دارد و سطح سنگ در برابر خط و خش بسیار مقاوم می باشد.

    • قیمت بسیار مناسب و قابل تامین بودن آن

سنگ گرانیت نهبندان کرم و طوسی را می توان در متراژ های بالا با قیمت بسیار مناسب و ارزان تامین نمود.

    • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدی

این سنگ نسبت به مواد اسیدی و شیمیایی که در آزمایشگاه ها و یا آشپزخانه ها (آبلیمو، قهوه، سرکه و …) بسیار مقاوم است و در زمان تماس با این مواد، دچار لک نمی شود.

    • نظافت بسیار آسان

سطح سنگ به دلیل فرآوری صیقلی، به راحتی قابل شست و شو و نظافت است. به طور کلی سنگ نهبندان آلودگی را دیر به سطح خود جذب می کند و نظافت آن بسیار آسان می باشد.

ویژگی های منفی

    • وزن بسیار بالا

    • عدم چسبندگی به دلیل جذب آب و ملات پایین

این سنگ از وزن مخصوص بسیار بالایی برخوردار است و بار مرده ی ساختمان را افزایش می دهد. استفاده از سنگ گرانیت نهبندان در نمای بیرونی ساختمان اصلا توصیه نمی شود. زیرا این سنگ وزن بالایی دارد و به دلیل جذب آب و ملات بسیار ناچیز، خطر سقوط آن بالا است. با این حال اگر از سنگ های گرانیت در نمای بیرونی قصد استفاده دارید، حتما اسکوپ کردن سنگ و استفاده از ملات چسب بتن، فراموش نشود.

کاربرد ها و موارد استفاده در ساختمان

سنگ های گرانیت در تمامی ابعاد از جمله 40*40، 60*60، 40 طولی، پله، اسلب و … با ضخامت 1.6 سانتی متر، 1.8 سانتی متر و دو سانت و سه سانت تولید می شود. از جمله فرآوری هایی که بر روی این سنگ انجام می شود می توان به فرآوری صیقلی، نسابیده، هوند و مات، کات بروکن و فلیم شده اشاره کرد.

معمولا از این سنگ در کف مکان های پر رفت و آمد استفاده می شود. از کاربرد های کلی این سنگ می توان اشاره کرد به:

    • سنگفرش پیاده رو ها و پارک ها

    • سنگ کف لابی ساختمان های تجاری و اداری

    • سنگ رویه کابینت و میز های پیشخوان

    • پوشش دیوار راهرو ها و پیلوت ساختمان

    • سنگ پله و بدنه دیوار راه پله

    • تولید جدول سنگی

    • استفاده در دکوراسیون های داخلی

    • سنگ کف آشپزخانه و آزمایشگاه ها

    • کفپوش سوله های بهداشتی مواد غذایی

مقایسه با دیگر سنگ های گرانیت

سنگ گرانیت نهبندان در داخل و بازار صادرات، رقیب سختی برای سنگ گرانیت نطنز است. از نظر ظاهری هر دوی این سنگ ها شباهت بالایی دارند با این تفاوت که سنگ گرانیت نطنز، دانه بندی ریز تری دارد. البته مقاومت فشاری سنگ گرانیت نهبندان بسیار بالا تر و جذب آب آن کمتر از گرانیت سفید نطنز می باشد. قیمت سنگ نطنز یه مقدار ارزان تر از گرانیت نهبندان می باشد.

سنگ گرانیت مروارید مشهد نیز تا حدودی شبیه به برخی از سورت های سنگ گرانیت نهبندان است. با این تفاوت که گرانیت مروارید مشهد جذب آب بسیار بالا و مقاومت فشاری و سایشی بسیار پایینی در مقایسه با سنگ نهبندان دارد. قیمت سنگ گرانیت مروارید، بسیار ارزان تر است.

سنگ گرانیت لئوپارد مراغه نیز از نظر ظاهری شبیه به سنگ نهبندان می باشد، با این تفاوت که یه مقدار تیره تر است. جنسیت و مقاومت هر دو سنگ بسیار بالا است و هر دو را می توان از لحاظ کیفی، شبیه به هم دانست.

معدن سنگ گرانیت نهبندان – دلیل نامگذاری این سنگ

معادن سنگ گرانیت نهبندان در استان خراسان جنوبی و در شهرستان نهبندان قرار دارد. این معدن با چندین سینه کار مختلف به روش سیم برش در قواره های بزرگ و کوچیک، ماهیانه چندین هزار تن کوپ از معدن استخراج می شود. پس از استخراج، کوپ یا همان سنگ خام گرانیت نهبندان به کشور های مختلفی صادر می گردد و یا به کارخانه سنگبری در ایران منتقل می شود.

سنگ گرانیت نهبندان عمدتا در کارخانجات اصفهان (شهرک صنعتی محمود آباد، شهرک صنعتی دوشاخ، شهرک صنعتی نجف آباد) توسط قله بر های سی تیغ در ابعاد تایل و طولی و همینطور توسط مولتی وایر ها در ابعاد اسلب تولید می شود.

عوامل موثر بر قیمت

پارامتر های بسیار زیادی در قیمت سنگ های گرانیت به خصوص گرانیت نهبندان تاثیر گذار است. از جمله:

    • کیفیت سورت بندی

هر چقدر سطح سنگ یکدست تر باشد و در یک دسته سنگ، این دقت رعایت شده باشد، قیمت سنگ بیشتر می شود.

    • کیفیت و نحوه ساب و فرآوری

کیفیت ساب در سنگ های داخلی و صادراتی اهمیت بسیار بالایی در تعیین قیمت سنگ دارد. نحوه ی فرآوری نیز در قیمت گذاری سنگ تاثیر زیادی دارد.

    • کیفیت برش و کالیبر بودن

عمدتا سنگ های گرانیت در کارخانجات برش می خورند اما کالیبر نمی شوند. یعنی ضخامت سنگ در ممکن است خطای بالایی داشته باشد. کارخانجاتی که کالیبر هستند، سنگی باکیفیت تر ارائه می دهند و قیمت سنگ شان یه مقدار بیشتر است.

    • عدم لب پردیگی و شکستگی

چهار گوش سنگ ها باید گونیا باشد و در سطح سنگ ترک خوردگی نباید مشاهده شود. در سنگ های فرشی، لب پردیگی اهمیت بسیار بالایی در تعیین قیمت نیز دارد.

    • ابعاد و ضخامت سنگ

هر چقدر ابعاد و ضخامت سنگ ها بیشتر شود، قیمت سنگ نیز بیشتر می شود. ضخامت سنگ های گرانیت تولیدی در ایران 1.6 سانت، 1.8 سانت و 2 یا 3 سانت است که با توجه به سفارش و کاربری سنگ، تولید می شود.

راهنمای خرید و تهیه سنگ گرانیت

برای ثبت سفارش و خرید سنگ گرانیت نهبندان، چه به صورت آنلاین غیر حضوری و چه حضوری، شرکت صنایع سنگ هویدا، راه حل های مناسبی ارائه می دهد. در سفارشات غیر حضوری، صنایع سنگ هویدا با ارسال پیش فاکتور همراه با مشخصات ظاهری و فیزیکی سنگ و ارسال عکس نمونه سنگ موجودی، سفارشات مشتریان خود را ثبت می کند.

حمل و ارسال

این سنگ برای ضخامت دو سانت، وزن حدودی 51 کیلوگرم و برای ضخامت 1.6 سانت، وزن حدودی 45 کیلوگرم را دارد. اطلاعت زیر برای سنگ با ضخامت 2 سانت به صورت تقریبی می باشد.

    1. سنگ با متراژ حداکثر ۱۵ مترمربع: این سنگ‌ها به همراه وانت بار که قابلیت حمل تا 600 کیلوگرم را دارند، قابل حمل هستند.

    1. سنگ‌های با متراژ حداکثر ۵۰ مترمربع: این سنگ‌ها به همراه با حد اکثر 2.5 تن بار، قابل حمل می باشند.

    1. سنگ‌ برای متراژ حداکثر ۱۰۰ مترمربع: این سنگ‌ها به همراه با ظرفیت بار 4 الی 5 تن بار قابل حمل هستند.

    1.  سنگ‌های با متراژ حداکثر ۱۵۰ مترمربع: این سنگ‌ها به همراه ایسوزو قابل حمل هستند و وزن حداکثر ۶۰۰۰ کیلوگرم یا 6 تن را دارند.

    1. سنگ نهبندان با متراژ حداکثر ۲۲۰ مترمربع: این سنگ‌ها به همراه کامیون تک قابل حمل هستند و تا وزن 10 تن بار را حمل می کنند.

    1. سنگ‌های با متراژ حداکثر ۳۳۰ مترمربع: این سنگ‌ها به همراه کامیون جفت قابل حمل هستند و وزن حداکثر 16 تن را دارند.

    1. سنگ گرانیت با متراژ 460 متر مربع: در این صورت سنگ ها همراه با تریلی لبه دار یا کفی (در صورت پالت شدن سنگ) قابل حمل هستند و تا حداکثر 25 تن بار را حمل می کنند.

لیست قیمت سنگ گرانیت نهبندان

با توجه به نوسانات بازار، قیمت سنگ های گرانیت متغیر است و ممکن است با توجه به حجم سفارش مشتری تغییر کند. قیمت های زیر برای بهار و تابستان سال 1403 و به صورت تقریبی است و بر اساس ضخامت و سورت سنگ، متغیر می باشد.

لیست قیمت سنگ گرانیت نهبندان برای هر متر مربع در سال 1403
380 هزار تومان 40*40
580 هزار تومان 60*60
420 هزار تومان 30*60
420 هزار تومان 40*60
650 هزار تومان 60*120
380 هزار تومان 40 طولی
تماس بگیرید 60 طولی
1.700.000 تومان اسلب
700 هزار تومان سایز های مختلف پله

مرکز خرید و فروش سنگ گرانیت نهبندان

عمدتا بیشترین تولید کنندگان سنگ های گرانیت به خصوص گرانیت نهبندان، در استان اصفهان در شهرک های صنعتی محمود آباد، شهرک صنعتی دو شاخ، شهرک صنعتی نجف آباد و رضوانشهر(تنها با تولید اسلب گرانیت) قرار دارند. اختلاف قیمت سنگ های هر کارخانه با کارخانه ی دیگر، ممکن است در اختلاف کیفیت سنگ هر کدام باشد.

صنایع سنگ هویدا با تولید، تامین و دارنده ی گواهی همکاری در فروش، این سنگ را در هر متراژی با کیفیت عالی صادراتی و داخلی همراه با قیمت رقابتی به مشتریان خود ارائه می دهد. از دیگر محصولات صنایع سنگ هویدا می توان اشاره کرد به:

سنگ گرانیت مشکی نطنز _ گرانیت مشکی تویسرکان _ سنگ گرانیت هلویی خرم دره _ گرانیت پرتقالی تایباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط