سورت سنگ

فهرست مطالب این نوشته

سورت در زبان فارسی به معنای تفکیک است. هر کالایی بر اساس جنس، نوع و یا حتی رنگ به گونه ای درجه بندی می شود.سنگ های ساختمانی نیز بر اساس، رنگ، کیفیت ساب، ابعاد، میزان رگه ی سنگ و… آن را سورت بندی می کنند.

سورت بندی چیست؟

واژه ی سورت در زبان فارسی به معنای جدا سازی و تفکیک است. هر کالایی بر اساس نوع رنگ، جنس و کیفیت، به گونه ی خاصی درجه بندی می شود. به این فرایند در اصطلاح سورت بندی می گویند.

در کارخانه های ایران، سورت بندی سنگ استاندارد و قانون خاصی ندارد و بیشتر اوقات بر حسب سلیقه انجام می شود.

 

در واقع سورت بندی یکی از عملیات های بسیار مهمی است که بعد از پروسه ی تولید انجام می گیرد و کمک زیادی به مورد اقبال قرار گرفتن محصول می کند.

سنگ های گرانیت در میان سنگ های ساختمانی، از سورت کمتری برخوردار هستند. سنگ های مرمریت از نظر ظاهر و کیفیت از سورت بندی زیادی برخوردار هستند. پر تنوع ترین و پیچیده ترین سورت مربوط به سنگ های تراورتن است که دارای بیشترین سورت بندی هستند.

 

نحوه ی سورت بندی سنگ های ساختمانی

·       ابعاد سنگ: سنگ های ساختمانی معمولا در یکسری ابعاد خاص برش و فرآوری می شوند. مثلا برای کف ساختمان سنگ ها معمولا در ابعاد 40*40 ، 60*60 ، 80*80 ، 100*100 و ریزه بار سورت بندی می شوند.سنگ های بدنه به صورت 40 طولی و یا 30 طولی برش داده می شوند که هر کدام می توانند بر اساس قد و پای متفاوت و دیگر فاکتور های سورت بندی، سورت شوند.

·       کیفیت سنگ: منظور از کیفیت سنگ کیفیت ساب سنگ، سالم بودن لبه های سنگ، نداشتن غده، بازی رنگ، نداشتن ترک و پوسیدگی، ضخامت سنگ و … است.

ضخامت سنگ با کاربرد سنگ رابطه ی مستقیمی دارد. به طور مثال سنگ پله که پاخور فراوانی دارد ضخامت آن بیشتر از سنگ های نمای ساختمان است.معمولا سنگ پله در ضخامت های 3 و 4 سانت برش داده می شود. دیگر سنگ ها، مانند سنگ های نما، سنگ های کف و سنگ های بدنه در ضخامت های 1.7 تا 2 سانت برش داده می شوند.

·       طرح و مدل سنگ های ساختمانی: سنگ ها به طور طبیعی دارای طرح و رنگ های مختلفی میباشند. سورت بندی این سنگ ها بر اساس طرح و مدل کاری بسیار دشوار است. به طور مثال سنگ مرمریت پرشین سیلک معدن بیات در چند نوع مختلف گل پنبه ای، هاله ابری، لایت، ابر وبادی و خکستری با خط های سفید سورت بندی می شود.

سورت یندی سنگ های تراورتن معمولا بر اساس میزان رگه ی سنگ، نظم خطوط روی سنگ و میزان سفیدی و یا تیرگی سنگ می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید و فروش و صادرات و واردات انواع سنگ و اطلاع از قیمت های آن با ما تماس بگیرید.
مدیر فروش: حسین موسوی
شماره تلفن همراه : 09129529767
ایمیل: www.hoveidastone@gmail.com
آدرس صفحه اینستاگرام: Hoveyda.stone@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط