سنگ مرمریت گوهره خرم آباد (4)

لایم استون گوهره خرم آباد

فهرست مطالب این نوشته

سنگ لایم استون گوهره خرم آباد از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین سنگ های ساختمانی است که در فضا های داخلی ساختمان استفاده می شود. این سنگ در سورت های ممتاز، درجه یک و درجه دو دسته بندی می شود.


لایم استون گوهره خرم آباد

سنگ گوهره دارای تم رنگی کرم روشن و بژ است که در دسته سنگ های مرمریت قرار دارد. در واقع جنسیت این سنگ لایم استون است و ساختار آهکی دارد ولی به دلیل کیفیت مناسب آن به سنگ مرمریت گوهره نیز شناخته می شود. این سنگ دارای سه سورت ممتاز، درجه یک و درجه دو است که با توجه به لکه ها و دون دون های تیره رنگ در سطح سنگ درجه بندی می شود. سنگ گوهره صادراتی به طور کلی در دو دسته ی گلدار و بدون گل سورت بندی می شود. سورت های گلدار این سنگ از نظر ظاهری تا حدودی شبیه به سنگ مرمریت پرطاووسی ارسنجان است.

سنگ لایم استون گوهره خرم آباد به روش های مختلف صیقلی و هوند فرآوری می شود. این سنگ در ابعاد مختلف پلاک طولی (40 طولی و عرض 25 الی 30 طولی با قد و پای شمش برای دور پنجره که عمدی سفارش اربیل عراق است) سایز های مختلف پله، تایل و کوبیک تولید می شود. این سنگ قیمت بسیار مناسبی دارد و در دسته ی ارزان ترین سنگ های ساختمانی با تم رنگی خنثی است و اصلی ترین دلیل صادراتی بودن این سنگ نیز قیمت ارزان آن می باشد.

 

ویژگی ها، مزایا و معایب

همین که این سنگ جنسیت لایم استون دارد با ویژگی ها و معایبی همراه است که در ادامه به اصلی ترین آنها می پردازیم.

ساب پذیری این سنگ ضعیف است اما در مقایسه با سایر سنگ های لایم استون، این سنگ ساب پذیری بسیار خوبی دارد. در کشور های اروپایی و آسیای شرغی، این سنگ به صورت هوند محبویت زیادی دارد.

سنگ گوهره جذب آب نسبتا بالایی دارد و بهتر است در مکان های مرطوب استفاده نشود. البته این سنگ نسبت به سرما مقاومت خوبی دارد و ماندگاری بالایی نیز دارد.

به طور کلی این سنگ مقاومت فشاری و مقاومت فشاری پایینی دارد و بهتر است در مکان های پر رفت و آمد از این سنگ با ضخامت مناسب استفاده کرد.

بهترین ویژگی این سنگ قیمت بسیار مناسب و ارزان آن می باشد. این سنگ سورت بندی زیادی ندارد و یک سورت مشخص از آن را می توان به راحتی برای پروژه های انبوه تامین کرد.

مشکل جذب آب این سنگ با استفاده از مواد پوششی نانو تا حدود بسیار زیادی بر طرف می شود و می توان از این سنگ به عنوان سنگ کابینت آشپزخانه بدون داشتن ترس از لک برداشتن استفاده کرد. البته عمر مواد نانو تقریبا 6 ماه است و بهتر است سنگ های رویه ی کابینت که در معرض مواد شوینده ی اسیدی یا مواد قلیایی خوراکی هستند هر 5 ماه یکبار نانو شوند.

سنگ گوهره خرم آباد

کاربرد این سنگ در صنعت ساختمان

این سنگ تم رنگی خنثی دارد و به راحتی با سنگ هایی در تم های رنگی مختلف ترکیب می شود. ترکیب این سنگ با سنگ هایی همچون لایم استون سفید اسلام آباد، یا سنگ های مرمریت تیره همچون سنگ مرمریت لاشتر زیبایی خاصی را بوجود می آورد. از این سنگ به صورت کوبیک در سنگفرش پیاده رو های مشهد استفاده شده است. همینطور از تایل های فرشی با ضخامت مناسب از این سنگ در پیاده رو های بروجرد نیز استفاده شده است. از کاربرد های کلی این سنگ می توان اشاره کرد به:

  • دیوار های داخلی ساختمان
  • سنگ پله و دیوار پله
  • سنگ بدنه لابی و پارکینگ
  • رویه میز های کانتر اداره ها و دفاتر تجاری عمومی
  • استفاده از اسلب این سنگ در دکوراسیون های داخلی
  • سنگفرش بیرونی و داخلی ساختمان

 

معدن سنگ لایم استون گوهره

سنگ گوهره از معادن شهرستان خرم آباد در استان لرستان در سورت های مختلف استخراج می شود. سورت هایی با کیفیت بالاتر غالبا به صورت کوپ با ابعاد بزرگ و به صورت شیش طرف برش صادر میگردد و بخش اعم آن شامل سورت های ضعیف تر و درجات پایین تر برای مصارف داخلی فراوری می گردد. از جمله معادن غنی در این استان گوهره معدن قلایی، نرگسه و معدن درب چاه است که بزرگترین معدن سنگی این استان به حساب می آیند. مجموعه ذخایر این معدن حدودا 17 میلیون تن سنگ گوهره است.

سنگ لایم استون گوهره دارای وزن ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم در هر متر مربع است. این وزن برای سنگ هایی با ضخامت ۲ سانت کامل می باشد. در صورتی که ضخامت سنگ ۱۶ میلیمتر (سنگ های تولید جهت مصارف داخلی) باشد وزن حدودی بین ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم خواهد بود. از دیگر سنگ های باکیفیت می توان اشاره کرد به:

مرمریت هرسین سوپر _ سنگ مرمریت مینیاتور _ ترامیت سفید مرودشت _ سنگ مرمریت آباده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط