معدن سنگ چینی ازنا

فهرست مطالب

سنگ ازنا با تم رنگی سفید و خطوط طوسی رنگ، یکی از انواع سنگ های باکیفیت ساختمانی است. معدن سنگ چینی ازنا در استا لرستان و در شهر ازنا قرار دارد.

سنگ چینی ازنا

سنگ های چینی یا کریستالین ماربل ها، نوعی از سنگ های مرمریت هستند که به دلیل بافت کریستالی، مقاومت فوق العاده بالاتری نسبت به مرمریت ها دارند. کانی اصلی تشکیل دهنده ی این سنگ ها کلسیت نام دارد. سنگ چینی ازنا با رنگ روشن و شفافیت بالا، از تم رنگی سفید با خطوط و رگه های مورب طوسی و صورتی برخوردار است. این سنگ به سنگ چینی ارباب نیز شهرت دارد و دلیل نامگذاری آن هم، این است که در ابتدا معدن این سنگ توسط مرحوم حاج ارباب قنبر رحیمی، پدر صنعت سنگ ایران به بهره برداری رسید. معدن سنگ چینی ازنا از با ارزش ترین معادن سنگ ایران محسوب می شود.

سنگ ازنا در کارخانجات در تمامی ابعاد مختلف از جمله اسلب، سایز های مختلف فرشی، تایل های 60 در 60 و بزرگتر، پلاک های 40 طولی، پله و سنگ مزار تولید می شود. این سنگ به صورت صیقلی، چرمی، هوند و مات، کات بروکن، اسکراچ و … فرآوری می شود.

معدن سنگ چینی ازنا کجا قرار دارد؟

معدن این سنگ بسیار زیبا در استان لرستان و در شهرستان ازنا واقع شده است. معدن سنگ ازنا در ابتدا توسط مرحوم ارباب قنبر رحیمی به بهره برداری و استخراج رسید. امروزه سینه کار های مختلف این معدن متعلق به بنیاد است که تفاوت سنگ سینه کار های مختلف تنها در رنگ زمینه و خطوط موجود در روی سطح سنگ می باشد.

کوپ های سنگ چینی ازنا به کشور های بسیار زیادی از جمله چین، ترکیه، عمان، ایتالیا و … صادر می گردد. کوپ های صادراتی در ابعاد مختلف به صورت شیش طرف برش بدون ترک خوردگی هستند.

زندگی نامه مختصر ارباب قنبر رحیمی

قنبر رحیمی معروف به ارباب قنبر، پدر صنعت سنگ ایران و موسس شرکت معدنی ایران سنگ، متولد 1297 روستای بیدشک اصفهان بود. او کاشف معادن بزرگی همچون تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، مرمریت جوشقان، مرمر قصلان قروه و چینی ارباب است. سنگ های برج آزادی تهران از آثار وی با استفاده از سنگ مرمریت جوشقان می باشد.

ارباب قنبر، بنیان گذار شرکت معدنی ایران سنگ (شرکت قنبر رحیمی) بود که پس از انقلاب سال 1357 مصادره گردید و به وزارت معادن و فلزات واگذار شد. امروزه بخش بزرگی از معدن سنگ چینی ازنا در دست شرکت بنیاد شهید و سپاه است.هم اکنون تندیس ارباب قنبر در یکی از میدان های شهری در ایتالیا، به عنوان پدر سنگ ایران به نمایش گذاشته شده است.

مزایا و معایب

از ویژگی های مثبت سنگ چینی ازنا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تراکم بالا و استحکام عالی
  • مقاومت فشاری و سایشی بسیار خوب
  • قابلیت فرآوری به صورت قاب های بوک مچ و فورمچ
  • ساب پذیری بسیار عالی
  • جذب آب بسیار ناچیز

برخی از معایب این سنگ را در ادامه برای شما آورده ایم.

  • چسبندگی کمتر نسبت به سنگ های تراورتن و مرمریت
  • بسیار ترد و شکننده است و در زمان حمل و نقل باید مراقب زیادی شود.
  • قیمت بسیار بالاتر نسبت به سنگ های مشابه

سنگ های مشابه

قیمت کوپ، اسلب، تایل و پلاک های طولی سنگ ازنا

قیمت کوپ ازنا به طرح و نقش سنگ، میزان خطوط طوسی و زردی، همینطور ابعاد کوپ و نداشتن ترک بستگی دارد. همینطور قیمت سنگ های فرآوری شده به سورت سنگ، میزان خطوط، کیفیت برش و ساب و ابعاد و ضخامت سنگ بستگی دارد.

از آنجایی که این سنگ به دلیل جنسیت کریستالی، بسیار ترد و شکننده است، در زمان فرآوری مخصوصا اسلب، از اپوکسی برای مقاوم سازی استفاده می شود. کیفیت اپوکسی در ماندگاری زیبایی سنگ و همینطور قیمت گذاری سنگ تاثیر بسیار زیادی دارد.

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی  –  0913428981

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط

سنگ مناسب پشت بام
مقالات

سنگ مناسب پشت بام

از گذشته تا به امروز برای کفپوش پشت بام خانه ها از موزاییک و یا سنگ های طبیعی استفاده می کردند. در این مقاله به

ادامه مطلب »