سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت یکی از پر کاربرد ترین سنگ های ساختمانی هستند که در کف ساختمان، دیوار ها، راه پله، آشپزخانه و … کاربرد دارند.این سنگ ها علاوه بر ویژگی ها و مزایای بسیار خوبی که دارند، از معایبی نیز برخوردار هستند. در ادامه مطلب↓ به بررسی جامع‌تری از مزایا ، معایب و انتخاب بهترین نوع سنگ های گرانیت خواهیم پرداخت. 

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت ها یکی از گونه های سنگ های آذرین درونی هستند که از سرد شدن مواد مذاب تشکیل می شوند و به سنگ خارا نیز مشهور هستند. به طور کلی سنگ های گرانیت دارای بافتی با دانه های ریز تا درشت هستند و با توجه به کانی های موجود در ساختار این نوع سنگ ها، در رنگ های متنوع طوسی، سفید، مشکی و … یافت می شوند.

سنگ های گرانیت(Granite stone) جزء مستحکم ترین سنگ های ساختمانی طبیعی به شمار می روند که وزن بسیار سنگینی در مقایسه با سایر سنگ های طبیعی دارند. از این نوع سنگ ها را می توان در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد.

ویژگی های مثبت و منفی سنگ های گرانیت

مزایا

  • استحکام بسیار بالا و مقاومت فشاری و سایشی عالی

سنگ های گرانیت در دسته سخت ترین سنگ های ساختمانی قرار دارند. این سنگ ها مقاومت فشاری، سایشی بالایی دارند و همینطور نیرو های خمشی زیادی را تحمل می کنند.

  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و عدم لک پذیری

به دلیل جذب آب بسیار ناچیز این سنگ ها و ساختار متراکم و نیمه پراکنده، مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی یا قلیایی یا شیمیایی قوی دارند و به هیچ عنوان دچار لک نمی شوند.

  • جذب آب و روغن بسیار ناچیز

گرانیت ها جذب آب و روغن بسیار ناچیزی دارند. بدین معنا که اگر در معرض مایعات باشند، به سرعت خشک می شوند و لک بر روی ای نسنگ ها باغی نمی ماند.

  • تراکم بسیار بالا و ساب پذیری بسیار خوب

به دلیل عدم خلل و فرج در این سنگ ها، از ساب پذیری فوق العاده عالی و براقی برخوردار هستند. این سنگ ها را می توان به نحوه های مختلفی به دلیل تراکم عالی، فرآوری کرد.

  • بازی رنگ پایین در اکثر انواع آن و طرح و نقش بی نظیر در اکثر آنها

بر  خلاف سنگ های تراورتن، گرانیت ها بازی رنگ بسیار پایینی دارند و از رگه ی بسیار کمی برخوردار هستند. برخی از گرانیت ها با رگه های خاصی که دارند، به عنوان زیبا ترین سنگ های ساختمانی نیز شناخته می شوند.

  • مقاومت در برابر حرارت

گرانیت ها ضریب انتقال حرارت پایینی دارند و نسبت به آتش و حرارت از مقاومت فوق العاده عالی برخوردار می باشند. معمولا در بافت سنگ های گرانیت، آهن وجود دارد.

معایب

  • وزن بسیار بالا در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی

از سنگ های گرانیت برای نما های مرتفع ساختمان ها چندان توصیه نمی شود. زیرا وزن سنگینی دارند و خطر سقوط در سنگ ها وجود دارد. حتما برای نما های بیرونی سنگ را به خوبی اسکوپ کنید و شاسی کشی های استاندارد پشت را اجرا کنید.

  • چسبندگی پایین به دلیل جذب آب ناچیز

به دلیل جذب آب بسیار پایین سنگ ها گرانیت، می توانید اسلب های گرانیت را به صورت چسبی در دیوار ها اجرا کنید. برای اجرای سنگ های اسلب به صورت ملاتی نیز، حتما برخی از قسمت های توری پشت سنگ را زخمی کنید تا ملات به سنگ چسبندگی ایجاد کند.

رنگ های مختلف سنگ های گرانیت

گرانیت های ایران غالبا از نظر تم و زمینه رنگی در چهار دسته گرانیت های طوسی، گرانیت های مشکی، گرانیت سبز و قرمز تقسیم کرد. هر کدام از این سنگ ها از معادن مختلفی استخراج می شوند و کیفیت گوناگونی دارند. در ادامه به تفکیک و بررسی رنگ های مختلف این سنگ ها اشاره می کنیم.

گرانیت های مشکی

سنگ های گرانیت با تم رنگی مشکی در ایران، از معادن نطنز، زنجان، تویسرکان، سرکان و چایان استخراج می شود. سنگ های گرانیت تویسرکان و سرکان از نظر یکدستی و تیره بودن، در رتبه ی اول قرار می گیرند. این سنگ ها رقیب سرسختی برای سنگ های گرانیت مشکی برزیل و هند هستند. گرانیت های تویسرکان در ابعاد سنگ مزار، به کشور های بسیار زیادی از جمله روسیه در متراژ های بالا صادر می شوند.

سنگ گرانیت نطنز از نظر قیمتی در مقایسه با سایر گرانیت های مشکی، قیمت مناسب تری دارد. سنگ گرانیت نطنز تم رنگی بور مشکی دارد که دانه بندی بسیار ریز سفید یا طوسی روشن در سطح آن مشخص است. این سنگ به صورت رنگ و اپوکسی شده نیز فرآوری می شود.

برای خرید و آشنایی با دیگر سنگ های مشکی کلیک کنید.

گرانیت های طوسی

سنگ های گرانیت طوسی در ایران به گرانیت گل پنبه ای مشهور هستند. از انواع آن می توان به گرانیت نطنز، مروارید مشهد، زاهدان، نهبندان، گرانیت خرمدره و بروجرد اشاره کرد. گرانیت نهبندان در درجه اول به دلیل کیفیت عالی و سپس سنگ گرانیت نطنز جزو سنگ های محبوب صادراتی ایران هستند.

کاربرد گرانیت ها

این سنگ ها به دلیل استحکام بسیار بالایی که دارند، در تمام قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. به دلیل اینکه این سنگ ها نسبت به مواد شیمیایی آشپزخانه ها و حتی آزمایشگاه ها واکنش پذیر نیستند، دچار لک نمی شوند. به دلیل وزن بالا، بهتر است از این سنگ ها در نما های مرتفع ساختمان استفاده نشود.

با این حال، از مهمترین کاربرد های این نوع سنگ ها می توان اشاره کرد به:

  • پله و بدنه دیوار راه پله
  • سنگفرش پارک ها و پیاده رو ها
  • کف پوش پارکینگ و لابی ساختمان ها
  • محوطه سازی باغ ها و ویلا ها
  • نمای اصلی و بیرونی ساختمان
  • سنگ کف آسانسور
  • سنگ رویه کابینت و میز های پیشخوان
  • ساخت آبنما های سنگی
  • جدول سنگی
  • سنگ مزار یا همان سنگ قبر

از سنگ گرانیت به دلیل سحتی و مقاومت بسیار بالا، برای تولید مصالح خرد شده استفاده می کنند. این مصالح برای ساخت آسفالت، بتن، سنگر های ریلی، مصالح ساختمانی و راهسازی استفاده می شوند.

نکات مهم قبل از اجرای سنگ های گرانیت

نصب سنگ اسلب

برای نصب سنگ های گرانیت در ابعاد اسلب به روی بدنه دیوار ها به دو صورت خشک و ملاتی می توانید اجرا کنید.

برای اجرا با استفاده از ملات، از آنجایی که جذب آب سنگ های گرانیت بسیار پایین است، حتما از چسب بتن در ملات استفاده کنید. قبل از نصب سنگ، حتما قسمت های مختلف توری پشت سنگ را با کارتک زخمی کنید تا ملات به خوبی با سنگ چسبندگی ایجاد کند.

در اجرا ها به صورت خشک، با استفاده از شاسی کشی های مطمعن، استفاده از اسکوپ های استاندارد و چسب های باکیفیت می توان این سنگ را اجرا کرد.

نصب سنگ نما

استفاده از سنگ های گرانیت به خصوص گرانیت های مشکی در نمای بیرونی ساختمان به دلیل ماندگاری بالا، بسیار مرسوم است. اما نمی توان از وزن سنگین و چسبندگی پایین سنگ های گرانیت در نما صرفه نظر کنیم.

برای اینکه خطر سقوط سنگ را از نما به صفر برسانیم، موارد زیر الزامی است.

  1. استفاده از سنگ با ضخامت استاندارد
  2. شاسی کشی مطمعن نما
  3. اسکوپ سنگ و جوشکاری با شاسی نما
  4. استفاده از چسب سنگ و چسب بتن در ملات

شست و شو و نظافت سنگ های گرانیت

برای نظافت سنگ های گرانیت می توانید از هر گونه شوینده های اسیدی خانگی قوی استفاده کنید بدون اینکه حتی ذره ای ترس خراب شدن سنگ را داشته باشید.

برای سنگ های صیقلی، با استفاده از دستمال های مرطوب می توانید به راحتی سطح سنگ را از گرد و غبار پاک کنید. با اینکه گرانیت ها نسبت به خط و خش مقاومت بالایی دارند، اما اگر کثیفی سنگ را خواستید تمیز کنید، می توانید با اسفنج های نرم و مواد شوینده اقدام به این کار کنید.

به طور کلی نظافت سنگ های گرانیت از جمله راحت ترین کار ها است، به شرط اینکه قصد کشیدن مصالح تیز و خشن را به روی سطح سنگ نداشته باشید.

حفظ و نگهداری سنگ های گرانیت کف

برای اجرای سنگ کف حتما از سنگ با ضخامت مناسب فضا استفاده کنید. برای اجرا کف سازی مناسب انجام دهید تا سنگ ها با گذشت زمان دچار شکست نشوند.

برای حفظ و نگهداری سنگ های کف از جنس گرانیت یا هر نوع سنگ دیگه، از پرت کردن اشیاء تیز به روی سنگ خود داری کنید. ضربه های محکم و ناگهانی سنگین ( ضربه با وسایل سنگین) به سنگ وارد نکنید.

با گذشت زمان، اگر سنگ ها دچار لکه شدند و ظاهر براق و شیک خود را از دست دادند. می توانید سنگ ها را ساب بزنید و ظاهر زیبای سنگ را دوباره زنده کنید. برای مکان های پر رفت و آمد ساختمان های عمومی، می توانید هر چند سال یکبار کفسابی کنید و ظاهر سنگ را به روز اول، زیبا و جذاب تبدیل کنید.

ترمیم سنگ های ترک خورده با استفاده از چسب و اپوکسی مخصوص، مواد بندکشی مناسب و ساب زدن دوباره سنگ، امکان پذیر است به گونه ای که اگر به خوبی اجرا شود، در سنگ هیچ ترک خوردگی و شکستگی مشاهده نمی شود.

انواع فرآوری های مختلف بر روی سنگ های گرانیت

گرانیت ها به روش های مختلفی در کارخانجات فرآوری می شوند. در ادامه به معرفی مختصر انواع آن اشاره می کنیم.

  • ساب صیقلی و براق
  • ساب چرمی : سنگ بافت مخملی شکل پیدا می کند.
  • فرآوری بوش همر
  • فرآوری به صورت فلیم شده یا آتشخور کردن سنگ
  • کات بروکن و شیاری در طرح های مختلف
  • ساب هوند یا مات

امروزه سنگ های گرانیت مشکی چرمی، در صنعت ساختمان در نما های مدرن و شیک، جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. اسلب و پلاک های طولی سنگ های چرمی را می توانید از صنایع سنگ هویدا تهیه کنید.

صادرات و واردات گرانیت ها

تمامی انواع سنگ های گرانیت ایران قابلیت بسیار خوب صادرات را دارند و با برنامه ریزی و بازاریابی صحیح، می توان انواع سنگ گرانیت ایرانی را به سراسر دنیا در ابعاد مختلف اسلب و تایل صادر کرد. اما ایران از کشور های وارد کننده ی کوپ سنگ گرانیت از برزیل، هند، چین، نروژ و اوکراین محسوب می شود.

معادن گرانیت در ایران

ایران کشوری ثروتمند از لحاظ معادن سنگ های تزئینی است و این معادن را می توان در شهر های مختلف مشاهده کرد. معادن گرانیت که از با ارزش ترین معادن سنگ محسوب می شود، در شهر هایی همچون همدان، مشهد، نطنز اصفهان، گیلان، نهبندان خراسان جنوبی، یزد، زنجان، خرمدره، طوس و غیره یافت می شود. شایان ذکر است که طرح و رنگ سنگ های گرانیت در هر منطقه با یکدیگر متفاوت است و این امر بزرگترین مزیت برای کشور ایران به شمار می رود.

قیمت و پارامتر های تاثیر گذار در تعیین قیمت

پارامتر های بسیار زیادی در قیمت سنگ های گرانیت تاثیر گذار هستند. در میان سنگ های گرانیت ارزان قیمت (گرانیت های طوسی) هزینه ی سگمنت و برش در کارخانجات، بیشترین تاثیر را در قیمت سنگ می گذارد. همینطور فاصله ی معدن تا کارخانه سنگبری، به دلیل کرایه حمل کوپ، می تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

اما از دیگر عوامل مهم تاثیر گذار در قیمت، می توان به ابعاد و ضخامت سنگ ها اشاره کرد. سنگ های گرانیت علاوه بر اینکه بر اساس ظاهر، سورت بندی می شوند بلکه بر اساس طول یا ارتفاع سنگ نیز دسته بندی و قیمت گذاری می شوند. فرآوری های مختلف در قیمت سنگ ها تاثیر گذار می باشد.

همینطور گونیا بودن، عدم لب پریدگی و ضخامت و ابعاد دقیق، در تعیین قیمت سنگ تاثیر گذار می باشد. ارزان ترین سنگ گرانیت ایران، گرانیت مروارید مشهد و گران ترین گرانیت وارداتی سنگ های گرانیت ولگا بلو و گرانیت تیتانیوم می باشد.

خرید سنگ گرانیت به صورت حضوری و غیر حضوری

انواع سنگ گرانیت روشن و تیره را می توانید در ابعاد طولی، فرشی و اسلب در صنایع سنگ هویدا تهیه کنید. برای خرید اینترنتی سنگ گرانیت، با کارشناسان ما مشورت کنید و عکس و ویدیو های بروز از موجودی دپوی مجموعه تهیه کنید و سپس خرید خود را نهایی کنید.

در این مجموعه ما سنگ های گرانیت لوکس و خاص در کنار سنگ گرانیت ارزان قیمت در سایز های ریز بار موجود داریم. برای اطلاع از قیمت سنگ گرانیت کف حیاط، قیمت سنگ گرانیت اپن، قیمت سنگ نما گرانیت و دریافت قیمت سنگ گرانیت خارجی وارداتی، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *