معدن گرانیت مروارید مشهد

معدن گرانیت مروارید مشهد

فهرست مطالب

سنگ گرانیت مروارید مشهد یکی از پر طرفدار ترین سنگ های صادراتی ایران است که به کشور های بسیار زیادی از جمله عراق، ارمنستان، قزاقستان، روسیه و … صادر می شود. معدن سنگ گرانیت مروارید مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد و این معدن از چندین سینه کار مختلف تشکیل شده است.

مشخصات ظاهری سنگ گرانیت مروارید

سنگ های گرانیت از سرد شدن مواد مذاب تشکیل می شوند و نوعی از سنگ های آذرین درونی محسوب می شوند. این سنگ ها از بافتی با دانه بندی های ریز و درشت تشکیل شده اند. سنگ گرانیت مروارید مشهد در دسته سنگ های گل پنبه ای قرار دارد که عمدتا از تم رنگی خاکستری با دانه های ریز سفید و مشکی صدفی تشکیل می شود. این سنگ به دلیل جذب آب بالایی که دارد، در دسته سنگ های گرانیت ارزان قیمت قرار گرفته است و به همین دلیل به کشور های بسیار زیادی به دلیل قیمت مناسب، صادر می شود.

این سنگ در سورت های مختلف سوپر ممتاز، درجه یک و درجه دو تشکیل می شود. سورت های درجه دو و ضعیف تر این سنگ، هاله های روشن یا تیره تری در سطح خود دارند ولی سورت ممتاز آن، سطحی یکدست و یکنواخت دارند.

گرانیت مروارید مشهد در ابعاد مختلف فرشی، پلاک های 40 و 60 طولی و همینطور به صورت سنگ کوبیک، به روش های صیقلی و فلیم شده تولید می شود. این سنگ به صورت انبوه در متراژ های بالا تولید و صادر می گردد. معدن سنگ گرانیت مروارید در استان خراسان رضوی است و اکثر سنگبری های تولیدی این سنگ نیز در مشهد قرار دارند.

مشخصات فیزیکی

لازم است بدانید که این سنگ علاوه بر ویژگی های خوبی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است.

مزایا

  • ساب پذیری بسیار خوب و سطح براق و درخشان
  • مقاومت فشاری بالا
  • مقاومت سایشی مناسب
  • تولید انبوه برای مصارف داخلی و صادرات
  • قیمت بسیار مناسب

معایب

  1. این سنگ جذب آب بالایی دارد و در زمان خیس شدن یا بارندگی، کمی طول می کشد تا به رنگ اولیه خود باز گردد.
  2. گرانیت مروارید نسبت به سایر سنگ های گرانیت، مقاومت کمتری در برابر مواد شیمیایی دارد و نسبت به مواد شیمیایی قوی، دچار لک می شود.
  3. ایجاد اشعه های مضر زمانی که در معرض اشعه های ایکس و گاما در بیمارستان ها یا آزمایشگاه های مواد شیمیایی قرار میگیرد.

البته باید بدانید که سنگ گرانیت مروارید مشهد نسبت به سایر سنگ های ساختمانی همچون مرمریت و تراورتن، مقاومت بهتری دارد. به هر حال از معایب این سنگ جذب آب بالا و لک پذیری سنگ می باشد.

معدن سنگ گرانیت مروارید مشهد

معادن این نوع سنگ گرانیت در استان خراسان رضوی قرار دارد. ولی از آنجایی که تعداد معدن های گرانیت مروارید مشهد زیاد است، نمی توان گفت معدن سنگ گرانیت مروارید مشهد یک منطقه ی خاص است. معادن سنگ گرانیت مروارید، اتحادیه سنگبری های مشهد و شهر سنگ مشهد در خراسان رضوی در منطقه صنعتی سنگبری ها در تپه اسلام واقع در جاده مشهد فریمان قرار دارد. به دلیل فاصله ی نزدیک معدن تا کارخانه سنگبری و کرایه حمل کوپ بسیار پایین، این سنگ قیمت بسیار مناسبی در این منطقه دارد.

این معدن سینه کار های بسیار زیاد و مختلفی دارد که از محبوب ترین آنها با تم رنگی طوسی روشن می توان به معادن هاشمی و امیری و با تم رنگی طوسی آبی می توان به معدن ریاحی اشاره کرد.

موارد استفاده از این سنگ

از سنگ های گرانیت به دلیل مقاومت خوب در برابر فشار و سایش، بیشتر به عنوان سنگ محوطه های بیرونی و فضا های عمومی استفاده می شود. از این سنگ در ابعاد کوبیک برای محوطه سازی های شهر مشهد و همینطور در ابعاد تایل با ضخامت مناسب برای سنگفرش صحن های مختلف حرم امام رضا(ع) استفاده شده است.

ترکیب این نوع گرانیت روشن با سنگ های گرانیت تیره، همچون گرانیت مشکی نطنز زیبایی محیط را چند برابر می کند. از کاربرد های کلی این سنگ می توان اشاره کرد به:

  • سنگ کف حیاط و باغ ها
  • سنگ کف پارکینگ
  • کف پله و بدنه راه پله
  • سنگ رویه کابینت
  • استفاده در نما های بیرونی
  • کفپوش لابی و قسمت های داخلی ساختمان
  • ساخت جدول سنگی

دلیل پایین و مناسب بودن قیمت گرانیت مروارید

از آنجایی که فاصله ی معدن گرانیت مروارید مشهد تا کارخانه سنگبری کم است و از طرفی این سنگ نسبت به سایر سنگ های گرانیت، نرم تر و برش پذیری راحت تری دارد، قیمت تمام شده ی آن بسیار مناسب است. این سنگ در کارخانجات برش ساده ای با دستگاه قله بر سی تیغ می خورد و با دستگاه ساب، سطح آن به راحتی براق می شود.

در سنگ های گرانیت، یکی از اصلی ترین دلایل تعیین قیمت آن، سگمنت است ولی گرانیت مروارید مشهد سگمنت بسیار کمتری در مقایسه با سایر سنگ های گرانیت مصرف می کند. اما با این حال پارامتر هایی در تعیین قیمت نهایی این سنگ تاثیر گذار است. از جمله:

  • ابعاد و ضخامت سنگ
  • کیفیت ساب و برش
  • گونیا بودن و عدم لب پریدگی و ترک خوردگی
  • سورت و درجه سنگ
  • نحوه ی ساب (صیقلی، هوند، فلیم شده)
  • تم رنگی سنگ (طوسی روشن، تیره و به اصطلاح آبی)

سنگ های مشابه

گرانیت مروارید مشهد از نظر قیمتی در بازار، رقیب ندارد. اما از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به سنگ گرانیت سفید نطنز و گرانیت نهبندان آستان دارد. البته از نظر کیفی نباید سنگ گرانیت مشهد را با گرانیت های نطنز و نهبندان مقایسه کرد. زیرا که علاوه بر بالا تر بودن کیفیت سنگ نطنز و نهبندان، از لحاظ قیمتی نیز بالا تر هستند.

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی  –  0913428981

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط

سنگ مناسب پشت بام
مقالات

سنگ مناسب پشت بام

از گذشته تا به امروز برای کفپوش پشت بام خانه ها از موزاییک و یا سنگ های طبیعی استفاده می کردند. در این مقاله به

ادامه مطلب »