بهترین سنگ نما برای شمال چه سنگی است؟

فهرست مطالب

سنگ های طبیعی به عنوان یکی از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی هستند که در قسمت های مختلف یک ساختمان استفاده می شوند. دلیل اصلی آن هم تنوع بالا در طرح و رنگ در کنار استحکام و ماندگاری بالای آن است.

اما آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که با توجه به ساختمان و شهری که در آن زندگی می کنید، باید کدام یک از انواع سنگ ساختمانی را استفاده کنید؟ آیا می دانید سنگی که برای نما انتخاب می کنید، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر در شهر مرطوب زندگی می کنید، بهترین سنگ نما برای شمال و ویلا یا ساختمان شما چه سنگی است؟

بهترین سنگ نما برای شمال

سنگ های مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان می تواند از جنس تراورتن، مرمریت، چینی، گرانیت، مرمر یا ترامیت باشند. اما هر کدام از این دسته سنگ ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و برای بخش های مختلف ساختمان قابل استفاده هستند. بهترین سنگ نما برای شمال باید علاوه بر قیمت مناسب، دوام و ماندگاری خوبی داشته باشد.

همانطور که می دانید آب و هوای شمال بسیار مرطوب است و در طول سال بارندگی باران بسیار زیادی دارد. سنگ نما باید با شرایط مختلف جوی نور خورشید، برف و باران و رطوبت سازگار باشد و با گذشت زمان به مشکل بر نخورد. بهترین سنگ نما برای شمال، سه دسته سنگ زیر هستند.

در میان هر کدام از این دسته ها، سنگ هایی هستند که از ویژگی ها و کیفیت منحصر به فرد خود برخوردار هستند و در زمان خرید باید به آنها به خوبی دقت شود.

ویژگی های بهترین سنگ نما برای شمال و شهر های مرطوب

برخی تنها جذب زیبایی نمای یک ساختمان می شوند. اما نمای ساختمان علاوه بر اینکه باید جذابیت ظاهری و بصری ساختمان را بالا ببرد، وظیفه حفاظت از فضای داخلی و ایمنی ساختمان را نیز بر عهده دارد. بنابر این هنگام طراحی و اجرای نما، علاوه بر زیبایی، به کیفیت، استحکام، ماندگاری و تناسب مصالح ساختمانی با شهری که در آن خانه می سازید نیز دقت کنید.

به همین دلیل بهتر است پیش از شناخت بهترین سنگ نما برای ویلا و ساختمان در شمال، ویژگی هایی که یک نمای سنگی در شهر های مرطوب باید داشته باشد را با هم بررسی می کنیم.

مقاومت و ماندگاری بالا در برابر آب و رطوب

ویژگی اصلی آب و هوایی در شهر های شمال و جنوبی با آب و هوای مرطوب، شرجی بودن، شدت و میزان بارش های جوی است که عمدتا به صورت باران هستند. بنابراین بهترین سنگ نما برای شمال، سنگی است که نسبت به رطوبت مقاوم باشد و جذب آب پایینی داشته باشد تا در اثر رطوبت با گذشت زمان، تغییر رنگ ندهد و دچاره شوره و فرسایش نشود.

استحکام بالا در کنار چسبندگی ایده آل

سنگ نما باید در کنار استحکام کافی، وزن مناسبی داشته باشد. سنگ های نما باید وزن سبکی داشته باشند و چسبندگی خوبی با ملات ایجاد کنند تا خطر سقوط به صفر برسد. البته نکات بسیار مهم اجرایی نیز برای سنگ های نما وجود دارد که در ادامه به آن هم اشاره خواهیم کرد.

مقاوم در برابر تشعشعات نور خورشید

سنگ ساختمانی نما باید نسبت به نور خورشید و اشعه های آن مقاوم باشد و دچار فرسایش نشود. برخی از سنگ های ساختمانی به خصوص مرمریت ها، نسبت به نور خورشید بسیار حساس هستند و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ و ترک خوردگی می شوند.

قیمت مناسب در کنار جذابیت و زیبایی

بهترین سنگ نما برای شمال، سنگی است که از نظر قیمتی، اقتصادی و به صرفه باشد و از نظر زیبایی بصری، جذابیت خاصی به نمای ساختمان ببخشد.

بهترین سنگ نما برای شمال از نظر رنگ و ظاهر

به طور کلی رنگ های متفاوت روشن و تیره، نور و گرما را به میزان متفاوتی جذب می کنند که این مسئله در شهر های سردسیر و گرمسیر اهمیت خاصی دارد. اما در شهر های شمالی که رویش گیاهی وسیعی دارند، سنگ نما باید به گونه ای انتخاب شود که در میان انبوه رنگ سبز، به خوبی خود را نشان دهد. معمولا از سنگ های با زمینه رنگی روشن در شهر های شمالی کشور استفاده می کنند.

بهترین سنگ نما برای در شمال چه سنگ هایی هستند؟

با توجه به شرایط آب و هوایی شمال و ویژگی های لازم برای سنگ نما، ما سه دسته سنگ تراورتن، چینی و گرانیت را برای نمای ساختمان تان پیشنهاد می کنیم.

1- معرفی سنگ های تراورتن

سنگ های تراورتن به دلیل خلل و فرجی که در بافت خود دارند، از وزن بسیار سبکی برخوردار هستند و چسبندگی خیلی خوبی با ملات ایجاد می کنند. این سنگ ها از معادن مختلفی استخراج می شوند و اینکه شوره دارند یا ندارند، اهمیت خیلی زیادی به معدن استخراج سنگ دارد. بی شک بهترین سنگ نما برای شمال و مناطق مرطوب، سنگ های تراورتن هستند.

طیف رنگی سنگ های تراورتن بسیار زیاد است و این سنگ ها در رنگ های سفید، کرم، عسلی، شکلاتی، دودی، خرمایی، زرد، قرمز و … یافت می شوند. تراورتن ها به دو صورت موجدار و بدون موج برش می خورند که سنگ های بدون موج خودشان در سورت های متنوع هاله دار، بدون هاله، موج پیچ، یکدست و … سورت بندی می شوند. از بهترین و باکیفیت ترین سنگ های تراورتن نمای شمال می توان اشاره کرد به:

سنگ تراورتن عباس آباد

تراورتن عباس آباد به عنوان یکی از برند ترین و باکیفیت ترین سنگ های ساختمانی نما است که در سورت های متنوع با تم رنگی کرم و سفید موجود است. این سنگ تراکم مناسبی دارد و برش پذیری بسیار خوبی دارد. تراورتن عباس آباد به هیچ وجه شوره نمی زند و تغییر رنگ نمی دهد.

سنگ تراورتن حاجی آباد

تراورتن حاجی آباد در طیف رنگی عسلی، کرم و کرم مایل به سفید از دیگر بهترین سنگ های بازار است. این سنگ به عنوان بی نقص ترین و قدیمی ترین سنگ تراورتن نما در ایران شناخته می شود که معدن آن در نزدیکی معدن عباس آباد، در شهرستان محلات واقع در استان مرکزی قرار دارد.

سنگ تراورتن دره بخاری

تراورتن دره بخاری با تم رنگی کرم و سفید، همانند سنگ های عباس آباد و حاجی آباد کیفیت خارق العاده ای دارد. معدن این سنگ نیز در نزدیکی معادن عباس آباد و حاجی آباد قرار دارد. این سنگ از لحاظ قیمتی نسبت به عباس آباد مناسب تر است.

سنگ تراورتن تکاب

معدن سنگ تکاب در آذربایجان غربی شهرستان تکاب قرار دارد. از بهترین سینه کار های این معدن می توان به معادن سلیمی، توکلی و معادن دندی اشاره کرد. سنگ تراورتن تکاب در دسته باکیفیت ترین سنگ های نما قرار دارد که در تم های رنگی زیر موجود است.

  1. سنگ تراورتن سفید تکاب
  2. تراورتن کرم روشن تکاب
  3. سنگ تراورتن عسلی تکاب
  4. سنگ تراورتن سیلور تکاب

تراورتن عسلی کاشان فقدان

معادن بسیار زیادی از سنگ های تراورتن در نزدیکی شهر کاشان قرار دارند. اما همه ی آنها از کیفیت قابل قبول برای استفاده در نمای شمال برخوردار نیستند. اما سنگ تراورتن کاشان فقدان با تم رنگی عسلی، از بهترین سنگ های تراورتن بازار است. این سنگ به هیچ وجه شوره نمی زند و تغییر رنگ نمی دهد.

سنگ تراورتن کمشچه

تراورتن کمشچه در تم های رنگی مختلف عسلی، کرم و سفید موجود است. این سنگ نه تنها قیمت بسیار مناسبی دارد بلکه از مشخصات فیزیکی بسیار عالی نیز برخوردار می باشد و به عنوان یکی از بهترین سنگ نما برای شمال و جنوب کشور محسوب می شود. معدن این سنگ در استان اصفهان قرار دارد.

نحوه اجرای سنگ های تراورتن

  • از ملات نرم استفاده کنید.
  • از آب شیرین در ملات استفاده کنید.
  • دیوار نما گچ نشده باشد تا شوره را به سطح سنگ منتقل کند.
  • در فاصله ی هر 50 سانت، سنگ را اسکوپ کنید.
  • از ماسه دوبار شور در ملات استفاده کنید تا خاک نداشته باشد.
  • پشت سنگ ها را قبل از اجرا با دستمال تمیز کنید تا چسبندگی بهتری ایجاد شود.

2- معرفی سنگ های چینی

سنگ های چینی یا کریستالین ماربل ها، یکی از مستحکم ترین سنگ های ساختمانی با جذب آب بسیار ناچیز هستند. این سنگ ها ساب پذیری فوق العاده عالی برخوردار می باشند و معمولا در تم رنگی روشن و سفید یافت می شوند. سنگ های چینی بافت متخلخل ندارند و بافت این سنگ ها بسیار متراکم است. از بهترین سنگ های چینی بازار می توان اشاره کر به:

3- سنگ های گرانیت

گرانیت ها در نمای بیرونی کاربرد های بسیار زیادی دارند. اما به دلیل وزن بسیار سنگینی که دارند، توصیه می کنیم یا در نما های مرتفع استفاده نکنید و یا اگر هم استفاده می کنید شاسی کشی های استاندارد و مقاوم را برای دیوار نما اجرا کنید. بهترین سنگ نما برای شمال با تم رنگی مشکی، سنگ های گرانیت هستند.

سنگ های گرانیت در بافت خود، آهن دارند و ممکن است در نمای بیرونی شهر های شمالی به دلیل رطوبت، دچار زنگ زدگی شوند و تغییر رنگ دهند. اما معمولا سنگ های گرانیت مشکی به دلیل کیفیت بسیار بالا و قابلیت ترکیب با سنگ های سفید در نما های مدرن، به عنوان بهترین سنگ نما برای شمال با تم رنگی مشکی محسوب می شوند. از بهترین آنها می توان اشاره کرد به:

گرانیت مشکی نطنز

معدن سنگ گرانیت نطنز در استان اصفهان و در شهر نطنز قرار دارد. این سنگ تم رنگی مشکی بور دارد و به دو صورت رنگ نشده و رنگ شده فرآوری می شود. سنگ های رنگ نشده در دو سورت خط دار و بدون خط موجود هستند و سنگ های رنگ شده، تم رنگی مشکی پر رنگ دارند. این سنگ از لحاظ قیمتی، در مقایسه با سایر سنگ های گرانیت مشکی، بسیار اقتصادی است.

گرانیت مشکی چایان

سنگ گرانیت چایان از جمله باکیفیت ترین سنگ های گرانیت مشکی است که از تم رنگی مشکی تر نسبت به سنگ گرانیت نطنز برخوردار است. اما معمولا سطح این سنگ بطور طبیعی و بدون رنگ، کم خط تر و بدون لکه می باشد. قیمت گرانیت مشکی چایان یه مقدار بیشتر از سنگ گرانیت نطنز است.

سنگ گرانیت تویسرکان

گرانیت مشکی تویسرکان به عنوان گران ترین سنگ گرانیت مشکی ایران شناخته می شود. تم رنگ این سنگ مشکی پر رنگ است و به دلیل بافت بسیار متراکم و استحکام فوق العاده بالا، قمیت بسیار بالایی دارد. از سورت های خط دار این سنگ در نما های مدرن شیک استفاده می کنند.

نحوه اجرای سنگ های چینی و سنگ های گرانیت

  • به دلیل تراکم بالای این سنگ ها، از اسکوپ های باکیفیت در فاصله های کوتاه استفاده کنید تا چسبندگی کافی ایجاد شود.
  • از شاسی کشی و آهن کشی مناسب برای چسبندگی بهتر استفاده کنید.
  • قبل از نصب سنگ، تمام آهن کشی های نما را ضد زنگ بزنید.
  • برای گیرایی بهتر، از چسب بتن در ملات استفاده کنید.
  • از ملات نرم با استفاده از ماسه دوبار شور و آب شیرین استفاده کنید.
  • اگر به صورت چسبی اجرا می کنید، از چسب های دو جزئی باکیفیت مانند چسب مگااستون استفاده کنید.

از چه سنگ هایی نباید برای نمای ساختمان در شمال استفاده کنیم؟

دو دسته سنگ هستند که به طور کیفی و ذاتی، از میزان آهک بسیار بالایی در بافت خود برخوردار هستند و استفاده از این سنگ ها، تنها پشیمانی برای سازنده خواهد آورد.

  1. سنگ های ترامیت
  2. سنگ های مرمریت

ترامیت ها نسبت به رطوبت بسیار حساس هستند با گذشت دو سه سال، ظاهر زیبا و براق خود را از دست می دهند، تغییر رنگ می دهند و رگه و هاله های زرد در سطح سنگ مشخص می شود. سنگ های ترامیت بعد از بارندگی، گرد و غبار را به خود جذب می کنند و لکه و هاله های طوسی نیز در سنگ نمایان می شود.

مرمریت ها نیز نسبت به رطوبت و نور خورشید بسیار حساس هستند. نور خورشید تمام رگه های سطح سنگ را باز می کند و باعث ترک خوردگی در سطح سنگ و در نهایت تخریب سنگ ها می شود. مرمریت های مشکی به مرور زمان دچار تغییر رنگ، سوختگی و نمایان شدن رگه های زرد می شوند.

نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین سنگ نما برای شمال

بسیاری از افراد با وجودی که بهترین سنگ نما برای ساختمان شمال و مناطق مرطوب را انتخاب کرده اند، باز هم از نتیجه ی نمای ساختمان خود راضی نیستند و پس از مدتی متوجه می‌شوند که سنگ آن‌ها تغییر رنگ داده، یا ترک برداشته و یا حتی ممکن است متوجه شوند که سنگ چسبندگی درستی به دیواره ندارد.

این به این دلیل است که هر کدام از سنگ ها درجه های کیفی و انواع مختلفی از نظر کیفیت و استحکام دارند. بنابراین باید بدانید هنگام انتخاب و خرید بهترین سنگ نما برای ویلا و ساختمان شمال، به چه نکاتی دقت کنید.

1-پس از انتخاب سنگ نما و پیش از ثبت سفارش خرید بهترین سنگ نما برای شمال، سنگ را به خوبی بررسی کنید تا فاقد هر گونه ترک، شکستگی، فرورفتگی، رگه های درشت و خوردگی و سوراخ در سطح سنگ باشد. همچنین بررسی کنید که سطح روی سنگ نا هموار نباشد و برش ها نامنظم نیستند و لبه ها به خوبی برش خورده باشند.

2-برای اینکه توانید طبق بودجه ای که دارید، هزینه کنید، متراژ دقیق سنگکاری را محاسبه کنید. برای نما های پشت و قسمت هایی که در دید افراد نیست، می توانید از سنگ های عرض 30 استفاده کنید. یا اینکه از درجات پایین تر سنگ استفاده کنید که هم قیمت مناسب تری داشته باشند و نمایی همچنان زیبا را داشته باشید.

3-برخی از سنگ ها بازی رنگ زیادی دارند و همین بی دقتی در سورت بندی سنگ، ظاهر نمای غیر یکدست و یک رنگ به شما تحویل می دهد. از قسمت بقل دسته سنگ یا قسمت سر و کله ی سنگ می توانید کیفیت سورت بندی سنگ را بررسی کنید. در زمان تخلیه بار سر ساختمان نیز به سنگکار بگویید سنگ ها را به خوبی سورت کند و قسمت هایی که بازی رنگ بیشتری دارند، در بخش هایی که در چشم نیست، استفاده کند.

4-در زمان خرید به قد و پا یا همان طول سنگ ها دقت کنید. هر چقدر سنگ های کوتاه در دسته سنگ کمتر باشد، سنگ نما به بند کشی کمتری نیاز دارد و ظاهر نما یکدست تر و جذاب تر به چشم می آید. همینطور به سنگکار موقع تخلیه بار بگویید که سنگ های کوتاه را جدا کند و در قسمت های بیرون و داخل رفتگی نما که نیاز به برش کاری دارد، از سنگ های کوتاه استفاده کند.

سنگ نما برای ویلا

نکات مهم در طراحی نمای مناسب ویلا و ساختمان شهر های مرطوب

علاوه بر اینکه نیاز است بهترین سنگ نما برای شمال را انتخاب و خریداری کنید، باید بدانید از میان سبک ‌های طراحی نمای ساختمان که شامل مدرن، پست مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک یا رومی، مینیمال و ایرانی هستند کدام یک را انتخاب کنید و از چه مصالح و چه متریالی در کنار سنگ استفاده کنید. انتخاب طرح نما بر اساس سلیقه ی سازنده و مالک است و خرید سنگ نما نیاز به مشاوره با یک متخصص را دارد.

از آنجایی که میزان بارش های جوی در مناطق مرطوب زیاد است، طراحی ساختمان نیز باید به گونه ای باشد که رطوبت کمتری به بدنه ساختمان برسد و آب کمتری در ناحیه پشت بام جمع شود. ساختمان ها و خانه هایی که سقف شیب دار دارند، سنگ نما بهتر در برابر بارش باران و ریختن آب محافظت می شود.

در نما های مدرن و ترکیبی می توانید از متریال های دیگر نیز می توانید استفاده کنید. به جای چوب های ترموود می توانید از سنگ طرح چوب استفاده کنید. یا اینکه اگر قصد استفاده از آجرنما را دارید، حتما از یک آجرنمای باکیفیت با جذب آب کمتر خریداری و استفاده کنید.

انواع فرآوری های مختلف بر روی سنگ های نما

سنگ های صیقلی با سطح یکدست و براق، محبوب ترین سنگ های مورد استفاده در نمای ساختمان ها هستند. اما امروزه در نما های مدرن، از سنگ هایی با فرآوری های خاص استفاده می شود.

فرآوری شیاری امروزه در نما های مدرن شهرت زیادی پیدا کرده اند. عموما فرآوری شیاری بر روی سنگ های چینی و سنگ های گرانیت صورت می گیرد.

فرآوری بوش همر نیز از دیگر روش های نویین تولید سنگ است که بیشتر بر روی سنگ های چینی سفید صورت می گیرد.

فرآوری هوند یا مات نیز تقریبا بر روی تمامی سنگ ها قابل اجرا است. همینطور فرآوری چرمی که بیشتر بر روی سنگ های تراورتن و گرانیت های مشکی صورت می گیرد امروزه در نما های مدرن بیشتر مشاهده می شود.

پارامتر های تاثیر گذار در قیمت سنگ های نما

یکسری معیار کلی در تعیین قیمت سنگ های ساختمانی مناسب نما تاثیر گذار هستند. مانند:

  • ابعاد و ضخامت سنگ

سنگ های نما در ابعاد عرض 40 طولی تولید می شوند. ضخامت استاندارد سنگ های نما، 17 میلیمتر یا 18 میلیمتر است. هر چقدر ضخامت کمتر باشد، سنگ شکننده تر می شود و قیمت آن کاهش می یابد.

  • کیفیت فرآوری و ساب

کیفیت فرآوری به معنای کیفیت متریال مورد استفاده همچون اپوکسی و یا رزین سنگ است. هر چقدر کیفیت متریال بهتر باشد، ماندگاری و زیبایی سنگ افزایش می یابد.

  • سورت و کیفیت سورتینگ سنگ

سورت همان درجه ی سنگ است که هر چقدر سطح سنگ یکدست تر باشد، درجه سنگ بالا تر است. کیفیت سورت بندی سنگ به معنای کمترین بازی رنگ در دسته سنگ می باشد.

  • ارتفاع یا طول سنگ ها

هر چقدر ارتفاع سنگ ها بلند تر باشد و در دسته سنگ، سنگ های با طول کوتاه، کمتر باشد، قیمت سنگ بیشتر می شود. به سنگ های بلند به اصطلاح شمش نیز می گویند.

  • فاصله ی معدن تا کارخانه سنگبری

کرایه حمل کوپ تا کارخانه سنگبری در بعضی از سنگ هایی که قیمت اقتصادی دارند، تاثیر گذار است. سنگ های نما بیشتر در اصفهان، تهران، قم و محلات تولید می شوند.

بهترین سنگ نمای ویلا و ساختمان شمال را از کجا بخریم؟

همانطور که اشاره کردیم، کیفیت سنگ و کیفیت فرآوری برای سنگ های نمای مناطق مرطوب اهمیت بسیار بالایی دارد. سعی کنید سنگ نما را از کارخانه ی معتبر تهیه کنید که کیفیت و برند سنگ را به مشتریان خود تضمین می دهد. بهترین سنگ نما برای شمال، سنگ هایی هستند که علاوه بر مشخصات فیزیکی بسیار عالی سنگ، کیفیت برش و فرآوری بسیار خوبی نیز داشته باشد.

برای خرید سنگ نما از صنایع سنگ هویدا، تضمین های زیر را دریافت می کنید.

  • تضمین کیفیت فرآوری
  • تضمین سورت بندی
  • تضمین برند سنگ
  • ضمانت بازگشت بار در صورت عدم رضایت (به هر دلیل) و پرداخت هزینه ی کرایه مرجوعی و عودت کامل مبلغ فاکتور به مشتری کمتر از 24 ساعت

از آنجایی که فاصله ی شهر های شمالی و جنوبی کشور به شهر های مرکزی ایران زیاد است، صنایع سنگ هویدا امکان خرید آنلاین و غیر حضوری را در کنار خرید حضوری برای مشتریان خود فراهم نموده است. شما می توانید با مشاوره رایگان، عکس و ویدیو و مشخصات ظاهری و فنی سنگ مدنظرتان را از ما دریافت کنید و سپس خرید خود را ثبت کنید.

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی  –  0913428981

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط

سنگ مناسب پشت بام
مقالات

سنگ مناسب پشت بام

از گذشته تا به امروز برای کفپوش پشت بام خانه ها از موزاییک و یا سنگ های طبیعی استفاده می کردند. در این مقاله به

ادامه مطلب »