سنگ چینی یا کریستال

سنگ های چینی یا همان سنگ های کریستالی، نوعی از سنگ های طبیعی هستند که از معادن داخل ایران استخراج می شوند. این سنگ ها در دسته سنگ های آهکی دگرگون قرار می گیرند و ساختاری متشکل از بلور های ریز و درشت با مقاومت بسیار بالا هستند. ادامه مطلب ↓

سنگ چینی

نحوه ی تشکیل سنگ چینی

وقتی توده ای از سنگ های آهکی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند، متبلور و دگرگون می شوند. نوع ترکیب شیمیایی و مقدار دگرگونی این سنگ ها، با توجه به معدنی که از آن استخراج می شود متفاوت است. سنگ های چینی یا همان کریستالین ماربل ها، از کانی هایی نظیر کوارتز، هماتیت، سیمونیت، گرافیت و … تشکیل می شوند و اصلی ترین کانی تشکیل دهنده ی آن، کلسیت و ولاستونیت است. هر چقدر مقدار کانی کوارتز در این سنگ ها بیشتر باشد، سنگ از سختی بالاتری برخوردار خواهد بود.

سنگ های چینی از خانواده سنگ های مرمریت هستند که دارای بافتی متشکل از بلور های درشت و ریز می باشند. علت اینکه به این سنگ ها، چینی می گویند، این است که اندازه های نازک این سنگ در مقابل ضربه، صدای شکستن ظروف چینی را می دهد. این سنگ ها عمدتا در تم رنگی سفید هستند. اما با توجه به کانی های تشکیل دهنده ی این سنگ ها، رنگ های طوسی تیره و حتی مشکی نیز یافت می شود.

ابعاد تولید و نحوه ی فرآوری

سنگ های چینی سفید معمولا در کارخانجات توسط دستگاه قله بری و اره بری تولید می شوند.

سنگ هایی که توسط دستگاه قله بر، برش می خورند، معمولا ضخامت 1.7 و 1.8 سانتی متر دارند و کیفیت برش نسبتا پایین تری در مقایسه با سنگ های اره بری دارند. ابعاد تولید توسط دستگاه قله بر، سنگ با عرض 40 سانت و 60 سانتی متر است.

دستگاه اره بر سنگ ها را با کیفیت بسیار بالا تر برش می زند. معمولا سنگ های اره بری ضخامت 2 سانت فیکس را دارند. از دستگاه های اره بری بیشتر جهت تولید اسلب استفاده می شود. از طرفی سنگ هایی که توسط اره برش خورده اند، به دلیل کیفیت برش مطلوب تر، قیمت بیشتری نسبت به سنگ های قله بری دارند.

انواع سنگ های کریستال

  • سنگ چینی ازنا
  • سنگ چینی الیگودرز
  • سنگ چینی نیریز
  • کریستال لایبید
  • سنگ چینی فیوژن
  • سنگ چینی تورنادو
عکس انواع سنگ چینی یا کریستال

سنگ چینی ازنا

سنگ چینی سفید ازنا معروف به سنگ چینی ارباب، از قدیمی ترین و پر مصرف ترین سنگ های چینی در ایران محسوب می شود. تم رنگی این سنگ سفید با خطوط مورب و منظم طوسی رنگ است.

معدن این سنگ در استان لرستان و در نزدیکی شهرستان درود واقع شده است. این معدن در ابتدا توسط مرحوم حاج ارباب قنبر رحیمی به بهره برداری رسید. جذب آب این سنگ بسیار ناچیز و مقاومت آن فوق العاده عالی می باشد.

سنگ چینی الیگودرز

این سنگ تم رنگی سفید با خطوط منظم و نامنظم طوسی رنگ دارد. سنگ چینی الیگودرز انواع مختلفی از جمله بیانکو و اسکاتو دارد. اسلب های چینی بیانکو و چینی اسکاتو به کشور های بسیار زیادی صادر می شود.

سنگ چینی الیگودرز کیفیت بسیار عالی دارد و به دلیل قیمت بسیار مناسب تر آن در مقایسه با سنگ چینی ازنا، امروزه از آن به وفور استفاده می شود. معدن این سنگ نیز در استان لرستان قرار دارد.

سنگ چینی نیریز

چینی سفید نیریز از دیگر سنگ های قدیمی و شناخته شده ی ایران است که از تم رنگی سفید با رگه و خال های طوسی رنگ می باشد. این سنگ کیفیت بسیار عالی دارد و به دلیل قیمت مناسب آن، به کشور های بسیار زیادی در ابعاد تایل و اسلب صادر می شود.

معدن این سنگ در استان فارس و در نزدیکی شهر نیریز قرار دارد. سنگ چینی نیریز در سورت های ممتاز، درجه یک و درجه دو با توجه به میزان خطوط سطح سنگ، دسته بندی می شود.

کریستال لایبید

کریستال لایبید یا سنگ چینی لایبید از دیگر سنگ های بازار است که در سورت های مختلف آبی، طوسی ابری، پلنگی و سفید یافت می شود. کریستال ابری و پلنگی لایبید به دلیل مقاومت فوق العاده بالایی که دارند، در تمامی قسمت های مختلف ساختمان و همینطور محوطه سازی ها و پارک ها استفاده می شود. کریستال لایبید در گذشته به صورت تیشه ای فرآوری می شد. امروزه این سنگ به صورت صیقلی و بوش همر در ابعاد مختلف تایل و اسلب با تنوع بالا در سورت بندی، تولید می شود.

معدن سنگ چینی لایبید در استان اصفهان قرار دارد و از قدیمی ترین معادن سنگ ایران محسوب می شود. این سنگ قیمت بسیار مناسبی دارد و به کشور های زیادی صادر می شود.

سنگ چینی لایبید

سنگ چینی فیوژن

سنگ های چینی مشکی نیز وجود دارند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. سنگ چینی فیوژن با تم رنگی مشکی و خطوط طلایی و سفید، از خاص ترین سنگ های ایران است. این سنگ به دلیل طرح و نقش فوق العاده جذابی که دارد، عموما در ابعاد اسلب به صورت صیقلی تولید می شود.

معدن این سنگ در استان کرمان شهر سیرجان قرار دارد. کشور ترکیه سنگی مشابه فیوژن تولید کرده است که از لحاظ کیفی و ظاهری شباهت زیادی به سنگ چینی فیوژن ایران دارد. قیمت این سنگ نسبت به سنگ های مشابه خود، مناسب است.

سنگ چینی تورنادو

سنگ چینی مشکی الیگودرز با طرح و نقش خاص مشابه طرح پاندا، به سنگ چینی تورنادو معروف است. این سنگ به دلیل طرح و نقش کم نظیری که دارد، محبوبیت بالایی در میان سازندگان، طراحان و تجار خارجی پیدا کرده است.

اسلب های چینی تورنادو قاب های بسیار زیبای بوک مچ و فور مچ تشکیل می دهند و بیشترین کاربرد را در دکوراسیون های داخلی ساختمان ها دارد.

ویژگی های سنگ های کریستالی یا چینی

این سنگ ها همانند تمامی سنگ های ساختمانی، از مزایا و معایبی برخوردار هستند.

مزایا

  • سنگ های چینی به دلیل ساختار متراکمی که دارند، از جذب آب بسیار ناچیزی برخوردار هستند و نسبت به رطوبت مقاومت بالایی دارند.
  • ساب پذیری این سنگ ها به دلیل بافت متراکم، بسیار عالی است و سطح سنگ های چینی معمولا بعد از ساب، براقیت و درخشندگی زیبایی دارد.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر فشار، ضربه و سایش از بهترین ویژگی سنگ های چینی است.
  • سنگ های چینی در مقابل نور خورشید و باران های اسیدی مقاومت بسیار بالایی دارند و به هیچ وجه دچار رنگ پریدگی یا شوره نمی شوند.
  • اسلب های سنگ چینی قابلیت فرآوری به صورت قاب های بوک مچ و فورمچ را نیز دارند. طرح و نقش خاص این سنگ ها از ویژگی های خوبشان محسوب می شود.
  • نسبت به مواد شیمیایی آشپزخانه و آزمایشگاه ها مقاوم هستند و دچار لک و رنگ پریدگی نمی شوند. گزینه ی مناسبی برای فضای آشپزخانه محسوب می شوند.

معایب

  • این سنگ ها به دلیل کیفیت و جنسیت فوق العاده خوبی که دارند، از قیمت نسبتا بالایی نیز برخوردار هستند و در ساختمان های لوکس استفاده می شوند.
  • در کنار مقاومت فوق العاده بالایی که دارند، بسیار ترد و شکننده هستند. در زمان جابجایی باید احتیاط زیادی شود تا سنگ ها با ضربه کوچکی دچار شکستگی نشوند.
  • وزن مخصوص بالایی نسبت به سنگ های مرمریت و تراورتن دارند. اگر قصد استفاده در نما های مرتفع را دارید، حتما از اسکوپ استفاده کنید.

کاربرد ها و موارد استفاده

سنگ های چینی در تمامی ابعاد تایل و اسلب تولید می شوند. از این سنگ ها بیشتر در ساختمان های لوکس برای کف و بدنه و حتی نمای اصلی ساختمان ها استفاده می شود. در ساختمان های لاکچری، برای کف تمامی واحد ها از اسلب های چینی سفید به صورت قاب های بوک مچ استفاده می کنند.

ترکیب سنگ های چینی سفید با سنگ های مشکی، در دکوراسیون های داخلی و حتی نما، محیط را دلباز تر و جذاب تر می کند.

  • نمای اصلی ساختمان ها
  • دیوار های داخلی
  • سنگ کف واحد های مسکونی و تجاری
  • استفاده در سرویس های بهداشتی و حمام ها
  • دکوراسیون های داخلی
  • میز های پیشخوان و کانتر آشپزخانه و سنگ کابینت
  • ساخت مصنوعات سنگی همچون گلدان، لیوان و …
  • جدول های سنگی
  • سنگ کف حیاط و کفپوش پارکینگ ساختمان
  • سنگ پله و بدنه دیوار راه پله
  • ساخت قبر و سنگ مزار

قیمت سنگ های چینی

عوامل بسیار زیادی همچون ابعاد سنگ، ضخامت سنگ، کیفیت برش و فرآوری، کیفیت ساب، فاصله ی معدن تا کارخانه سنگبری و … می تواند در قیمت نهایی سنگ های ساختمانی تاثیر گذار باشد. یکی از مهمترین عوامل به غیر از پارامتر های بالا، سورت سنگ و دقت بالا در سورت بندی سنگ است. هر چقدر طرح و نقش سنگ کمتر و منظم تر باشد و سطح سنگ یکدست تر باشد، قیمت سنگ کاهش می یابد.

صنایع سنگ هویدا با تولید و تامین انواع سنگ چینی در ابعاد تایل، پلاک 40 و 60 طولی و همینطور اسلب با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی، آماده همکاری با شما عزیزان است. در این مجموعه ما امکان ثبت سفارش به دو روش حضوری و غیر حضوری را برای شما فراهم نموده ایم.

نحوه ی بارگیری و ارسال

  1. سنگ های 40 طولی یا سایز های مختلف فرشی در کامیون به صورت فله در کنار یکدیگر چیده می شوند.
  2. سنگ های اسلب توسط خرک های آهنی بسته بندی می شوند و سپس با جرثقیل بر روی کامیون بارگیری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *