تراورتن شکلاتی

در حال نمایش 3 نتیجه

فهرست مطالب

تراورتن شکلاتی

سنگ های تراورتن با تم رنگی قهوه ای شکلاتی و آجری را تراورتن شکلاتی می نامند. دلیل اصلی رنگ سنگ های شکلاتی، مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم کربنات درون سنگ ها است. تراورتن های شکلاتی نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشور ها محبوبیت خاصی دارند و با ترکیب متریال های دیگر و یا سنگ سفید، نمای جذابی را خلق می کنند.

سنگ تراورتن شکلاتی

یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین انواع تراورتن های رنگی در صنعت ساختمان سازی، سنگ تراورتن شکلاتی است. به دلیل تم رنگی گرم و جذاب این سنگ، نظر اکثر طراحان و سازندگان را به خود جلب کرده است و به دلیل قیمت بسیار مناسبی که دارد، بیشترین کاربرد را در نمای بیرونی مجتمع ها و انبوه سازی ها دارد.معمولا سنگ های تراورتن شکلاتی به تنهایی در نمای ساختمان استفاده نمی شوند و از این سنگ ها برای نما های ترکیبی با سیمان سفید یا انواع سنگ سفید نما استفاده می کنند. این سنگ ها در ابعاد عرض 40 با طول آزاد و سایز های مختلف حکمی تولید می شوند. فرآوری های مختلفی نیز بر روی سنگ های تراورتن صورت می گیرد. سنگ های تراورتن شکلاتی به دلیل قیمت اقتصادی که دارند، نه تنها در ایران بسیار پر مصرف هستند، بلکه در دسته سنگ های محبوب صادراتی کشور قرار گرفته اند.

فرآوری مختلف سنگ های تراورتن

سنگ های تراورتن شکلاتی در کارخانجات به دو صورت موجدار و بدون موج برش می خورند. سنگ های موجدار عموما جهت صادرات بریده می شوند و در ایران سنگ های بدون موج، خواهان بیشتری دارند. از جمله فرآوری های مختلفی که بر روی سنگ های تراورتن صورت می گیرد می توان اشاره کرد به:

1-پولیش یا صیقلی

در این روش سطح سنگ ها براق و یکدست است و سوراخ سطح سنگ ها با استفاده از مواد رزین پر می شود. سنگ های صیقلی نور را به خوبی منعکس می کنند.

2- پر نشده یا آنفیلد

سطح سنگ های آنفیلد مابین مات و براق است و سوراخ های سطح سنگ پر نمی شوند. سنگ های پر نشده روحیه کلاسیک و خاصی به فضا می بخشند.

3-مات یا هوند

سنگ های مات مانند سنگ های صیقلی، ساب می خورند اما تا جایی که سطح سنگ، صاف و بدون داشتن علامت تیغ برش باشند. این سنگ ها سطح یکدست و پر شده ای دارند و نور را منعکس نمی کنند.

4- براش (Brush)

سطح سنگ های براش با استفاده از لقمه های خاص سابیده می شود و سطح سنگ به حالت روستیک در می آید. سوراخ های سطح سنگ کامل پر نمی شود.

5- چرمی

سطح سنگ های چرمی همانند چرم حیوانا یا مخمل، نرم و دلخوش است. این سنگ ها به گونه ای ساب می خورند که در برخی از قسمت های سنگ، برجستگی حس می شود. سطح این سنگ مات است و اکثر حفره ها پر می شوند.

6- فرآوری خام یا Raw

در این فرآوری، سنگ ها توسط دستگاه قله بر، برش می خورند و هیچ گونه فرآوری روی سنگ ها صورت نمی گیرد. از این سنگ ها برای کاربرد های گوناگون مانند ساخت ابزار های سر ستون و … استفاده می کنند.

ویژگی سنگ های تراورتن شکلاتی

    • تراورتن ها به دلیل خلل و فرجی که در بافت خود دارند، از وزن بسیار سبک تری در مقایسه با سایر سنگ های تراورتن برخوردار هستند.
    • این سنگ ها چسبندگی بسیار خوبی با ملات دارند و ملات به خوبی وارد حفره های سنگ می شود و چسبندگی ایده آلی بر قرار می کند.
    • تراورتن ها ساب پذیری بسیار خوبی دارند و سطح این سنگ ها در فرآوری پولیش، براق و درخشان است.
    • قیمت بسیار اقتصادی و ارزان سنگ های تراورتن شکلاتی، از بهترین ویژگی هایی است که این سنگ را به یکی از پر فروش ترین سنگ های طبیعی تبدیل کرده است.
    • تراورتن های شکلاتی نسبت به نور خورشید مقاوم هستند و تغییر رنگ نمی دهند. این سنگ ها در برابر برف و باران و یخ زدگی نیز مقاومت بالایی دارند.
    • سنگ های تراورتن به دلیل خلل و فرجی که در بافت خود دارند، عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی محسوب می شوند.

معایب سنگ های تراورتن شکلاتی

    • مقاومت فشاری و سایشی پایین
    • مقاومت پایین در برابر ضربه
    • حساس نسبت به رطوبت شدید (استخر ها و حمام ها)
    • بازی رنگ و طرح بیشتر در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی
    • واکنش پذیر بودن نسبت به مواد شیمیایی قوی آزمایشگاه ها

بهترین کاربرد سنگ های تراورتن شکلاتی

بهترین مزیت سنگ های تراورتن، وجود بافت متخلخل و وزن سبک شان است. از این رو از سنگ های تراورتن شکلاتی بیشترین استفاده را در نما های بیرونی ساختمان می کنند. از سنگ های تراورتن شکلاتی به تنهایی در نما های رومی و کلاسیک استفاده می کنند و در نما های مدرن معمولا با سنگ های سفید نما ترکیب می شوند.معمولا تراورتن ها در ابعاد عرض 40 طولی به صورت موجدار، بدون موج و موج پیچ موجود هستند. فرآوری در سایز های اسلب نیز جهت استفاده در پروژه های لوکس صورت می گیرد. از کاربرد های این سنگ به طور کلی می توان اشاره کرد به:

    • نمای اصلی ساختمان ها
    • دیوار پارکینگ، حیاط و پاسیو
    • سنگ بدنه دیوار راه پله
    • ساخت نرده سنگی و صراحی
    • استفاده در دیوار های دکوراتیو و دکوراسیون های داخلی

موارد منع استفاده از تراورتن های شکلاتی

1-کفپوش مکان های پرتردد

به دلیل مقاومت سایشی پایین سنگ های تراورتن، استفاده از این سنگ ها برای کف مکان های پر تردد مانند کفپوش پارکینگ ها توصیه نمی شود. اگر تصمیم به استفاده از تراورتن ها برای کف لابی یا پارکینگ را دارید، حتما از سنگ با ضخامت بالا استفاده کنید.

2- رویه کابینت آشپزخانه و آزمایشگاه ها

ریختن مواد اسیدی خانگی مانند آبلیمو یا نوشابه باعث ایجاد لک های زشت در سنگ می شود. تماس مواد شیمیایی آزمایشگاه ها با سنگ نیز باعث ایجاد لک و خراب شدن ساب سنگ می شود.

3- استفاده در حمام ها یا استخر ها

به دلیل جذب آب بالای سنگ های تراورتن و حساس بودن به رطوبت شدید، بهتر است از این سنگ ها در مکان های مرطوب استفاده نکنید. چرا که باعث فرسایش زود سنگ های تراورتن می شود.

معرفی پر فروش ترین سنگ های تراورتن شکلاتی ایران

    • تراورتن شکلاتی دهشیر

سنگ تراورتن دهشیر از معادن یزد استخراج می شود. این سنگ به صورت صیقلی، چرمی و هوند به دو روش موجدار و بی موج تولید می شود و به کشور های بسیار زیادی صادر می شود. از این سنگ در نمای بیرونی مناطق با آب و هوای مرطوب استفاده نکنید. چرا که احتمال شوره زدن را دارند.

    • سنگ تراورتن بمانی نژاد

تراورتن بمانی نژاد با تم رنگی عسلی و شکلاتی از باکیفیت ترین سنگ های نما است. معدن این سنگ در استان یزد قرار دارد. سنگ تراورتن بمانی نژاد به هیچ وجه شوره نمی زند. این سنگ طرح و نقش موج پیچ بسیار جذابی دارد.

تراورتن کاشان با دو برند فقدان و محمدی راد، از دیگر سنگ های باکیفیت نما است که با آب و هوای مختلف کشور سازگار است. این سنگ در متراژ های بالا برای نمای پروژه های بزرگ و شیک استفاده می شود. این سنگ به هیچ وجه شوره نمی زند.

یکی از قدیمی ترین و برند ترین سنگ های نما، تراورتن حاجی آباد محلات است. معدن این سنگ در شهرستان محلات استان مرکزی قرار دارد و به عنوان بی نقص ترین سنگ نما محسوب می شود. از سنگ تراورتن حاجی آباد بدون دغدغه می توان در نمای بیرونی شهر های مختلف کشور استفاده کرد.

    • سنگ تراورتن طرق

تراورتن طرق در تم رنگی سفید، کرم، عسلی و شکلاتی یافت می شود. این سنگ کیفیت بسیار خوبی دارد و معدن آن در استان اصفهان واقع شده است. تراورتن طرق دارای دو سورت بدون موج و موج پیچ با هاله های جذاب قهوه ای تیره می باشد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت سنگ های تراورتن شکلاتی

سورت و کیفیت سورت بندی سنگ

هر چقدر سورت سنگ یکدست تر باشد و در سطح سنگ هاله و رگه مشاهده نشود، قیمت سنگ بیشتر می شود. بازی رنگ نیز هر چقدر پایین تر باشد، نشان دهنده ی کیفیت و دقت بالا در سورت بندی سنگ است. بازی رنگ در تراورتن ها در حد معمول، 15 درصد است.

کیفیت ساب و برش

کیفیت ساب یعنی براقیت و شفافیت سطح سنگ است. کیفیت برش نیز به معنای ضخامت دقیق و ابعاد دقیق بدون لب پریدگی و ترک خوردگی در سنگ ها است. هر چقدر سطح سنگ ها براق تر باشد، کیفیت لقمه های ساینده یا همان ساب، بهتر بوده است.

ابعاد و ضخامت

ابعاد استاندارد سنگ های تراورتن در ایران، عرض 40 طولی است. ضخامت استاندارد نیز 17 یا 18 میلیمتر است. هر چقدر ضخامت بیشتر باشد، قیمت افزایش می یابد. ارتفاع سنگ های 40 طولی نیز هر چقدر بیشتر و بلند تر باشد، قیمت سنگ افزایش می یابد.

کیفیت متریال مورد استفاده در زمان فرآوری

متریال مورد استفاده در کارخانجات تولید تراورتن، رزین و اپوکسی ها هستند. هر چقدر این مواد از کیفیت بهتری برخوردار باشند، ماندگاری سنگ افزایش می یابد و سنگ دیگر با گذشت زمان ظاهر زیبای خود را از دست نمی دهد.

فاصله ی معدن تا کارخانه سنگبری

کرایه حمل کوپ (سنگ خام) تا کارخانه سنگبری، در قیمت تمام شده ی سنگ های تراورتن شکلاتی تاثیر گذار است. عمده ی سنگ های تراورتن شکلاتی در ایران، در شهرک های صنعتی محمود آباد یا رضوانشهر واقع در استان اصفهان تولید می شوند.

تصاویر تراورتن های شکلاتی رنگ

عمده ی فروش ما در مجموعه سنگ هویدا به صورت آنلاین و غیر حضوری است. چرا که ما در این مجموعه ضمانت بازگشت کالا و وجه کامل بدون هیچ دلیل را داریم. از طرفی برای برخی از محصولات ما شرایط ویژه ی نقد و اقساط را فرآهم کرده ایم تا همه ی سازندگان و انبارداران بتوانند در زمان خرید، راحت تر سفارش خود را ثبت کنند. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید.