سنگ تراورتن کرم روشن تکاب موجدار

سنگ تراورتن موج دار و بی موج

فهرست مطالب این نوشته

عموما سنگ های طبیعی دارای شکل و طرح های خاصی هستند. سنگ های تراورتن معمولا به دو صورت موجدار و بی موج فرآوری می شوند. در ادامه به نحوه ی فرآوری سنگ تراورتن موج دار یا بی موج و معرفی برخی از معروف ترین آنها می پردازیم.


سنگ تراورتن موج دار

تمامی سنگ های ساختمانی دارای طرح و شکل های منحصر به فردی می باشند. مثلا سنگ های گرانیت دارای طرح زمینه دانه بندی هستند و سنگ هایی مانند تراورتن دارای موج ها و هاله های زیبا هستند. سنگ های تراورتن نوعی سنگ رسوبی هستند که در بافت این سنگ ها، خلل و فرج هایی مشاهده می شود. این سنگ ها تنوع رنگی فرآوانی دارند و در تم های رنگی سفید، کرم روشن تا تیره، شکلاتی و بژ، سیلور دودی و خرمایی و … یافت می شوند. کشور ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان سنگ های تراورتن در جهان است. تنوع فرآوان در طرح و رنگ سنگ های تراورتن ایران سبب شده تا کشورمان به عنوان مهد سنگ های تراورتن در سراسر دنیا شناخته شود.

سنگ های تراورتن معمولا به دو صورت چرمی و صیقلی در ابعاد مختلف عرض 40 طولی فرآوری می شوند و کاربرد عمده ی این سنگ ها در نمای بیرونی ساختمان ها است. حال چگونه یک سنگ را به صورت موج دار فرآوری و دیگری را به صورت بی موج فرآوری می کنند؟ از معروف ترین معادن استخراج این سنگ ها می توان اشاره کرد به:

  1. تراورتن کرم تکاب
  2. سنگ تراورتن عسلی بمانی یزد
  3. تراورتن سفید عباس آباد
  4. سنگ تراورتن سیلور تکاب
  5. تراورتن شکلاتی کاشان
  6. و …

تفاوت سنگ تراورتن موج دار و بی موج در فرآوری

زمانی که کوپ (سنگ خام) سنگ تراورتن از معدن استخراج و به کارخانه منتقل می شود، کوپ سنگ در یکی از جهت ها به صورت موجدار می باشد و در جهت دیگر بدون موج و طرح است. برای فرآوری سنگ به صورت موج دار، کوپ در جهت عمود بر موج های آن بریده می شود که به این نوع برش وین کات می گویند. برای فرآوری سنگ به صورت بی موج، کوپ در راستای موج ها بریده می شود که به این نوع برش کراس کات می گویند.

اغلب سنگ ها به صورت سلیقه ای برش داده می شوند. به عنوان مثال در ایران معمولا سنگ های تراورتنی که به صورت بدون موج و به روش صیقلی تولید شده اند، محبوبیت بسیار زیادی در بین طراحان و سازندگان دارند. از سنگ های بی موج در ایران، در تمام قسمت های ساختمان استفاده می کنند. به همین دلیل سنگ های تراورتن موج دار قیمت نسبتا ارزان تر و مناسب تری دارند. تراورتن های موج دار بیشتر در کشور های غرب ایران شهرت و محبوبیت دارند، از این رو سنگ های تراورتن موج دار جهت صادرات تولید و بسته بندی می شوند.

تراورتن سیلور تکاب موجدار

ویژگی سنگ های تراورتن

تراورتن ها نوعی سنگ رسوبی با بافت متخلخل هستند. این سنگ ها با توجه به نوع و منطقه ی استخراج آنها، کیفیت ها و ویژگی های متفاوتی دارند. از ویژگی های بسیار خوب و مشترک این سنگ ها می توان اشاره کرد به:

به طور کلی سنگ های تراورتن ساب پذیری بسیار خوبی دارند و سطح این سنگ ها براق و درخشان است. با توجه به تم رنگی سنگ و کیفیت ساب آن، استفاده در هر فضایی باعث زیبایی و درخشندگی آن محیط می شود.

این سنگ ها نسبت به باران و عوامل مختلف جوی بسیار مقاوم هستند و به همین دلیل در نما های بیرونی استفاده می شوند. سنگ های تراورتن شوره نمی زنند و با توجه به نوع و کیفیت سنگ، می توان از آنها در نما های خارجی مناطق سردسیر و یا مرطوب شمال کشور استفاده نمود.

تنوع رنگی این سنگ ها بسیار زیاد است. تنوع در طرح سنگ ها، موج های منظم یا منظم و یا حتی وجود هاله های جذاب در سطح سنگ، از دیگر ویژگی های تراورتن ها محسوب می شود. چسبندگی سنگ های تراورتن با ملات بسیار عالی است زیرا ملات به درون حفره های بافت سنگ نفوذ می کند و چسبندگی فوق العاده خوبی را بوجود می آورد.

قیمت سنگ های تراورتن متفاوت است و این سنگ ها را می توان در هر رنج قیمتی ( از متری 150 هزار تومان تا متری 3 تومان ) در تم های رنگی مختلفی خریداری کرد. وزن این سنگ ها نسبت به مرمریت ها بسیار سبک تر است. البته سنگ های تراورتن موج دار معمولا قیمت ارزان تری نسبت به سنگ های تراورتن بی موج دارند.

تراورتن کرم تکاب موج دار در نما

کاربرد سنگ تراورتن موج دار

سنگ های تراورتن موج دار و موج پیچ در ساختمان ها معمولا در قسمت های داخلی استفاده می شوند. یا مثلا سنگ تراورتن سیلور تکاب موجدار با تم رنگی طوسی دودی یا خرمایی با ترکیب و تلفیق سنگ های سفید نما، در نماهای مدرن بیرونی ساختمان استفاده می شوند. در عکس فوق، نمای ساختمان با سنگ تراورتن کرم روشن تکاب موج دار را مشاهده می کنید. از کاربرد های کلی این سنگ های موج دار می توان اشاره کرد به:

  • نما های کلاسیک و مدرن
  • دیوار های داخلی، بدنه دیوار پیلوت، پارکینگ و راه پله
  • سنگفرش قسمت های کم تردد ساختمان
  • سرویس های بهداشتی و حمام ها
  • دکوراسیون های داخلی ساختمان های لوکس و رستوران ها

این سنگ ها همانند سنگ های بدون موج، سورت بندی های مختلفی دارند و قیمت این سنگ ها بر اساس نوع معدن، کیفیت فرآوری، موج های سنگ (منظم یا غیر منظم) و تم رنگی سنگ تعیین می شود. هر چقدر سنگ زمینه رنگی روشن تری داشته باشد قیمت سنگ بیشتر می شود. برای سنگ های تراورتن سیلور تکاب، هر چقدر تم رنگی سنگ تیره تر باشد، قیمت سنگ بیشتر می شود. برای آگاهی از قیمت انواع سنگ تراورتن موج دار و خرید با قیمت مناسب، می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط