سنگ مناسب پشت بام

فهرست مطالب این نوشته

از گذشته تا به امروز برای کفپوش پشت بام خانه ها از موزاییک و یا سنگ های طبیعی استفاده می کردند. در این مقاله به معرفی انواع سنگ مناسب پشت بام اشاره خواهیم کرد و به مزیت های هر کدام می پردازیم.


کفپوش پشت بام

از گذشته تا به امروز، از موزاییک ها و سنگ های طبیعی برای کفپوش پشت بام ها و حیاط منازل استفاده می کردند. امروزه نیز به دلیل قیمت مناسب سنگ های طبیعی و زیبایی و تنوع رنگی بالا، از آن ها به عنوان کفپوش برای محوطه های رو باز و بیرونی مانند حیاط ها و پشت بام ها استفاده می کنند. نکات بسیار مهم در انتخاب متریال مورد استفاده در محیط های بیرونی بدین صورت می باشد:

  • سطح آن لغزنده نباشد.
  • نسبت به آب و هوای منطقه و عوامل مختلف جوی سازگار باشد.
  • مقاومت فشاری و سایشی بالایی داشته باشد.
  • جذب آب ناچیز 
  • ابعاد مناسب جهت رعایت شیب بندی پشت بام
  • وزن مناسبی داشته باشد.

سنگ مناسب پشت بام

سنگ مناسب پشت بام و حیاط

سنگ های ساختمانی انواع مختلفی دارند و با توجه به نحوه ی فرآوری آن ها، کاربرد های گوناگونی می توانند داشته باشند. گرانیت ها، تراورتن ها، مرمریت ها و سنگ های چینی جزو پرکاربرد ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آیند. اغلب سنگ هایی که در محیط های بیرونی استفاده می شوند در ابعاد 40×40 و حتی کوچکتر می باشد. ضخامت سنگ های پشت بام 2 سانت کافی می باشد و برخی از سنگ های حیاط می توانند ضخامت 2 یا 3 سانت داشه باشند.

اینکه سنگ ها به صورت صیقلی فرآوری شده باشند و یا تیشه ای و …، تفاوت خاصی در ماندگاری سنگ ندارند و بر اساس سلیقه ی معمار و کارفرما انتخاب می شوند. توصیه ما این است که از سنگ هایی استفاده شوند که در زمان بارندگی، کمترین لغزندگی را بوجود بیاورند و خطر آفرین نباشند و افراد سر نخورند.

 

تراورتن فرشی

سنگ های تراورتن فرشی را به جرات می توان جزو بهترین متریال برای کف پشت بام ها در نظر گرفت. سنگ های تراورتن به دلیل مقاومت خوب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و از طرفی وزن سبک آن ها، جزو بهترین گزینه و انتخاب به عنوان کفپوش ساختمان ها می توان در نظر گرفت.

تراورتن ها اغلب به دو صورت صیقلی و چرمی فرآوری می شوند. سنگ های تراورتن صیقلی، بعد از بارش باران و خیس شدن، سطحی لغزنده پیدا می کنند. سنگ های چرمی هم از قیمت مناسب تری برخوردار هستند و هم سطحی غیر لغزنده دارند.

تنوع رنگی فراوان سنگ های تراورتن، یکی از دلایل محبوبیت این سنگ ها است. سنگ های تراورتن فرشی می توانند از معادن مختلفی از جمله تکاب، عباس آباد، حاجی آباد و … با تم های رنگی کرم روشن باشند. یکی از معروف ترین و محبوب ترین سنگ های تراورتن چرمی، تراورتن سیلور تکاب است.

سنگ تراورتن فرشی کرم روشن

گرانیت فرشی

سنگ های گرانیت فرشی جزو مستحکم ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آیند و در تمام قسمت های ساختمان، بیرونی و داخلی کاربرد دارند. گرانیت ها نیز به دو صورت صیقلی و فلیم شده فرآوری می شوند که سنگ های گرانیت فلیم شده سطحی زبر دارند و مانع از سر خوردن افراد می شوند.

از معروف ترین سنگ های گرانیت می توان به سنگ های گرانیت طوسی نهبندان، گرانیت مروارید و گرانیت سفید نطنز اشاره کرد. تنها مشکل این سنگ ها وزن نسبتا بالای آنها است که بار مرده ی سقف را افزایش می دهد. البته با تایید ناظر نیز می توان بدون دغدغه از این سنگ استفاده نمود.

سنگ گرانیت نطنز

سنگ مرمریت

سنگ های مرمریت به دلیل آهکی بودن، مناسب فضا های بیرونی ساختمان نیستند. البته برخی از سنگ ها مانند مرمریت لاشتر به روش های دیگر مانند تیشه ای و بوش همر فرآوری می شوند و علاوه بر مقاومت بالا، سطحی غیر لغزنده پیدا می کنند و می توان از آن ها در فضا های بیرونی و پشت بام استفاده کرد. در دیگر سنگ هایی که به صورت تیشه ای یا تیشه الگویی تولید می شوند می توان به مرمریت گندمک، مرمریت هرسین و مرمریت پرطاووسی اشاره نمود.

مرمریت لاشتر تیشه ایسنگ چینی یا کریستالی

سنگ های چینی نیز می توانند یک انتخاب خوب برای کفپوش پشت بام باشند. البته به شرطی که به صورت تیشه ای یا بوش همر فرآوری شوند نه صیقلی. سنگ چینی لایبید تیشه ای جزو پر مقاوم ترین سنگ ها و زیبا ترین سنگ ها به حساب می آید و می توان از آن در محوطه های بیرونی و پشت بام استفاده نمود. یکی دیگر از سنگ های مناسب فضای خارجی، سنگ چینی نیریز است که معمولا به صورت بوش همر فرآوری می شود و زیبایی خاص و خیره کننده ای نیز دارد. 

سنگ چینی ازنا به صورت صیقلی نیز می توان در محیط های رو باز نیز استفاده نمود. تم رنگی این سنگ سفید است و جذب آب آن تقریبا صفر می باشد. منتهی قیمت این سنگ یه مقدار بالا است و بیشتر در ساختمان های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ نیریز بوش همر چرمی

سنداستون های طرح چوب و کاپراسلیت

سنگ های سنداستون از دیگر متریال های بسیار مقاوم و بادوام هستند که در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. اغلب تم رنگی این سنگ ها قهوه ای و از نظر ظاهری شباهت زیادی به چوب های طبیعی دارند. سنگ کاپراسلیت نوعی سنگ شبه گرانیت محسوب می شود که مقامت بی نظیری دارد و گزینه ی فوق العاده خوبی برای پشت بام های سبز و روف گاردن ها می باشد.

کاپراسلیت حصیری

نکته مهم خرید سنگ

در هنگام خرید سنگ برای پشت بام، مهم ترین فاکتوری که باید به آن توجه کرد، ابعاد سنگ است. پشت بام ها برای خروج آب باران، نیاز به یک شیب بندی اصولی دارند. از این رو توصیه می شود از سنگ هایی با ابعاد کم مانند 40×40 یا30×35 و … استفاده کنید تا در هنگام سنگ کاری و شیب بندی، سنگ پرتی کمتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط