انواع سنگ مناسب نما

شناخت انواع سنگ نما

فهرست مطالب این نوشته

نمای بیرونی ساختمان، به دلیل قرار داشتن در معرض دید عموم، نور خورشید و آب و هوای گوناگون باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر زیبایی، عمر طولانی نیز داشته باشد. در این مقاله قصد آشنایی و شناخت انواع سنگ نما و ویژگی های آنها می پردازیم.


شناخت انواع سنگ نما

سنگ های ساختمانی از نظر جنس به دسته های مختلفی اعم از تراورتن، مرمریت، گرانیت، چینی یا کریستال، مرمر و … تقسیم می شوند. هر کدام از سنگ های ذکر شده ویژگی ها و کاربرد های منحصر به فرد خود را دارد. سنگ های لایم استون یا ترامیت سفید از دیگر متریال های پر مصرف در صنعت ساختمان هستند که امروزه در قسمت های مختلف ساختمان به خصوص نما های بیرونی استفاده می شوند.

سنگ های ساختمانی به دلیل طبیعی بودن، در مقایسه با متریال های مصنوعی دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند. اما از همه ی انواع آنها نمی توان در نمای بیرونی و قسمت های خارجی ساختمان استفاده کرد. در ادامه به معرفی و شناخت انواع سنگ نما می پردازیم.

 

سنگ های تراورتن 

سنگ تراروتن جزو سنگ های رسوبی است که در بافت خود دارای خلل و فرج می باشد. معادن بسیار زیادی از این سنگ در کشور ایران یافت می شود که هر کدام  رنگ و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. گزینه ی اول هر طراح و یا سازنده ای برای نمای بیرونی، باید سنگ تراورتن باشد. زیرا نه تنها این سنگ تنوع فرآوانی در رنگ و طرح دارد، بلکه کیفیت این سنگ در محیط های خارجی بسیار عالی است. تراورتن ها را می توان در رنگ های سفید، کرم، عسلی، شکلاتی، زیتونی، زرد، قرمز، طوسی مشکی و … یافت. با این سنگ ها می توان هر گونه نمای کلاسیک، رومی و مدرن خارق العاده ای را طراحی نمود.

برخی از ویژگی های سنگ تراورتن نما

  • چسبندگی عالی با ملات
  • مقاوم در برابر سرما، گرما و نور خورشید
  • تنوع رنگی بی شمار
  • قیمت مناسب

تراورتن سفید عباس آباد سوپر ممتاز

 

از محبوب ترین این سنگ های باید اشاره کرد به:

  1. سنگ تراورتن عباس آباد: این سنگ به دلیل زمینه روشن و سفید و تخلخل بسیار کم، جزو محبوب ترین و پر طرفدار ترین سنگ ها به حساب می آید. از سنگ های عباس آباد می توان در نمای بیرونی مناطق مختلف کشور استفاده کرد. از دیگر سنگ مشابه می توان به تراورتن ابیانه ممتاز اشاره کرد که از لحاظ قیمتی، بسیار مناسب تر از سنگ عباس آباد است.
  2. تراورتن دره بخاری: این سنگ در رنگ های کرم تا سفید یافت می شود. در سورت های سوپر این سنگ، رگه های کمتر در سطح سنگ دیده می شود، رنگ سنگ سفید یکدست و تخلخل کمتری دارد. برخی از سورت های این سنگ شبیه به تراورتن کرم تکاب است.
  3. تراورتن بمانی نژاد: به طور کلی سنگ های تراورتن عسلی یزد و بمانی نژاد، به دلیل تم رنگی گرم و سطح یکدست و همینطور کیفیت بسیار خوب، محبوبیت فرآوانی پیدا کرده اند.
  4. سنگ تراورتن سیلور تکاب: این سنگ به رنگ های مشکی روشن یا دودی و خرمایی همراه با رگه های سفید یافت می شود. از این سنگ در نما های مدرن به وفور استفاده می کنند.
  5. تراورتن کرم تکاب: سنگ های معدن تکاب به خصوص سنگ هایی که تم رنگی کرم روشن دارند، جزء باکیفیت ترین، با دوام ترین و زیبا ترین سنگ های نما محسوب می شوند. این سنگ ها قیمت مناسبی دارند و می توان آن را در متراژ های بالا تامین نمود.
  6. تراورتن عسلی دهشیر: سنگ تراورتن دهشیر یکی از سنگ های بسیار زیبایی است که از معادن استان یزد استخراج می شود. این سنگ ساب پذیری بسیار خوب و قیمت بسیار مناسب و ارزانی دارد.

 

سنگ های چینی یا کریستالی

از دیگر سنگ های محبوب نما های بیرونی و داخلی ساختمان، می توان به سنگ های چینی اشاره کرد. از این سنگ ها می توان در نمای اصلی ساختمان مخصوصا نما های مدرن و یا نما های رومی استفاده کرد. عمدتا این سنگ ها دارای تم رنگی سفید می باشند که رگه های طوسی یا مشکی در سطح آن پراکنده شده است. از ویژگی های اصلی این سنگ ها باید اشاره کرد به:

  • تم رنگی روشن و سطح سفید
  • تراکم بالا و عدم تخلخل در بافت سنگ
  • مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
  • ساب پذیری بسیار عالی و سطح براق
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به سنگ های تراورتن سفید

از معروف ترین سنگ های چینی بازار باید به سنگ چینی ازنا، سنگ چینی الیگودرز و سنگ چینی نیریز اشاره کرد. شاید یکی از معایب این سنگ ها وزن نسبتا بالای آنها است که امروزه کمتر در نمای ساختمان های مرتفع استفاده می شود.

در هنگام استفاده از این سنگ ها، توصیه می شود از چسب و اسکوپ های فلزی استفاده نشود. زیرا که بعد از مدتی باعث ایجاد لکه های زرد در سطح سنگ می شود. به سنگکار خود برای استفاده از این سنگ در هر فضایی، قبل از استفاده بگید که به روش قدیمی سنگ ها را اسکوپ کند.

سنگ چینی ازنا

سنگ ترامیت سفید

لایم استون ها از دیگر سنگ های پر کاربرد در نمای اصلی ساختمان ها هستند که غالبا در تم رنگی سفید یافت می شوند. سنگ های ترامیت همان لایمستون هستند که بر روی سنگ های باکیفیت این نام گذاشته شده است. ترامیت یک نام تجاری است که برگرفته شده از دو نام تراورتن و مرمریت می باشد.

ویژگی های سنگ ترامیت خوب و باکیفیت

بهتر است سنگ های سفید ترامیت بافت تراورتنی داشته باشند و تا حد مناسبی از تخلخل برخوردار باشند. زیرا در آن صورت چسبندگی فوق العاده بالایی با ملات پیدا می کنند.

اکثر مردم از سنگ های ترامیت به جای تراورتن های سفید گران قیمت در ساختمان هایی با نمای مدرن استفاده می کنند. ترامیت هر چقدر سطح یکدست تر و براق تری داشته باشد، طرفدار بیشتری نیز خواهد داشت.

یکی از معایب این سنگ ها، جذب آب بالای آن می باشد که امروزه توسط مواد آبگریز نانو، این مشکل تا حد بسیار زیادی بر طرف شده است. جذب آب سنگ تنها در زمان استفاده از آن ممکن است مشکل ساز شود، به طوری که اگر ملات کیفیت خوبی نداشته باشد، سنگ با جذب آب ممکن است دچار شوره و زردی شود.

در ادامه به معرفی برخی از مشهور ترین سنگ های ترامیت می پردازیم. کیفیت سنگ ها نیز بر اساس ترتیب آنها است.

  1. سنگ ترامیت میاندوآب
  2. ترامیت سفید همدان
  3. سنگ ترامیت سمیرم
  4. ترامیت کردستان
  5. لایم استون اسلام آباد

در بین تمام سنگ های ترامیت موجود در بازار، سنگ ترامیت میاندوآب با تم رنگی کرم روشن تا سفید، به عنوان بهترین و باکیفیت ترین سنگ های ترامیت بازار شناخته شده است. این سنگ قیمت مناسبی دارد و بهترین گزینه برای نما های بیرونی ساختمان های مناطق مختلف کشور است. ترامیت میاندوآب قابلیت فوق العاده خوب ابزار خوری دارد و در هنگام برش کاری و ابزار زنی های مختلف، دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود. برخی از همکاران این سنگ را با نام تراورتن میاندوآب به دست مشتری می دهند و برخی دیگر، فقط با گذاشتن نام میاندوآب بر روی سنگ ترامیت دیگر، سنگ خود را می فروشند.

جهت خرید انواع مخلتف سنگ مورد استفاده در نمای ساختمان، حتما با ما تماس بگیرید.

سنگ ترامیت همدان

 

قیمت انواع سنگ نما

پارامتر های بسیار زیادی همچون قد و پای سنگ ها، کیفیت ساب سنگ، کیفیت برش و فرآوری، سورت سنگ و تم رنگی سنگ در تعیین قیمت آن بسیار مهم است. اما به طور کلی در ابتدا سنگ های تراورتن سفید قیمت نسبتا بالایی دارند در مقایسه با سایر سنگ ها و بعد از آن سنگ های چینی و در نهایت سنگ های ترامیت.

البته به دلیل تنوع بسیار زیاد در سنگ های تراورتن، این سنگ ها را می توان در هر رنج قیمتی پیدا کرد. ولی به طور کلی سنگ های ترامیت نیز در دسته ی ارزان ترین سنگ های سفید موجود بازار قرار دارند. بازرگانی هویدا با ارائه فروش انواع سنگ نما با مناسب ترین قیمت آماده همکاری با شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط