انواع سنگ مناسب نما

انواع سنگ نمای بیرونی ساختمان

فهرست مطالب این نوشته

نمای بیرونی ساختمان ،یکی از مهمترین بخش های یک ساختمان است.از این رو سنگ استفاده شده در نمای ساختمان باید زیبا و جذاب،ماندگاری بالا و مقرون به صرفه باشد.یک اصل مهم در نما،استفاده درست از نوع سنگ می باشد.زیرا که هر سنگی قابلیت استفاده شدن برای نمای بیرونی ساختمان را ندارد. در این مقاله با انواع سنگ نما و ویژگی های هر کدام آشنا می شویم.


سنگ نمای ساختمان ، یک نوع سنگ تزئینی است که در ابعاد مشخص قابل برش و استفاده است.سنگ نما باید دارای برخی از ویژگی هایی باشد که در ادامه به معرفی آن ها میپردازیم.

جذابیت و زیبایی سنگ نما

نمای ساختمان یکی از مهمترین بخش های ساختمان است که معرف جلوه ی خارجی ساختمان است.به همین دلیل انتخاب سنگ مناسب،از اهمیت بالایی بر خوردار است.اگر چه سنگ نمای ساختمان در طول زمان در معرض باران و شرایط آب و هوایی مختلف است،پایداری رنگ و کیفیت سطح آن امری بسیار مهم است.

وزن سبک سنگ نما

وزن سنگ برای استفاده در نما،یکی از مهمترین فکتور هایی می باشد که هر کارفرما باید آن را مورد لحاض قرار دهد.سنگی برای استفاده در نما مناسب است که هم تراکم کمتری داشته باشد و هم دارای تخلخل باشد.به فرض سنگ گرانیت به دلیل تراکم و وزن بالای سنگ و از طرفی بدون تخلخل بودن آن،سنگ مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان نیست.

(تخلخل سنگ به چه معناست؟سوراخ ها و حفره هایی که در بافت سنگ وجود دارد را تخلخل می گویند.سطح بیرونی سنگ نما نباید دارای تخلخل باشد زیرا باعث حذب آب میشود.ولی اگر سطح پشتی سنگ دارای تخلخل باشد،باعث جذب بهتر ملات میشود و در نتیجه باعث چسبندگی بالای آن می شود).

چسبندگی خوب و مناسب با ملات نما

سنگ نما باید چسبندگی خوبی به سیمان و ملات داشته باشد.زیرا که در صورت عدم چسبندگی قابل قبول،با گذشت زمان خطر احتمال سقوط سنگ بالا خواهد رفت.یکی از مشکلات سنگ های گرانیتی مورد استفاده شده در نما،سنگینی آن و عدم چسبندگی مناسب آن است.

مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوا

سنگ نما باید دارای ویژگی هایی باشد که در طول زمان و شرایط متغیر آب و هوایی دچار فرسایش نشود. این سنگ ها از ویژگی های خوبی برخوردار هستند.

سنگ هایی که سطح ساب خورده و براق ندارند،باعث جذب آلودگی سنگ میشوند.

نمای رومی

انواع سنگ مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان

سنگ تراورتن

بهترین گزینه برای نمای خارجی ساختمان،سنگ تراورتن است.تراورتن دارای تخلخل مناسب،سبکی و تراکم کم آن،تنوع رنگی آن،یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در نما است.سنگ تراورتن در برابر نفوذ آب و سرما و گرما و نفوذ اشعه UV مقاوم بوده و نه تنها گزینه مناسبی برای استفاده درنما میباشد،بلکه به عنوان سنگ فرش هم در ساختمان ها استفاده میشود. در نمای رومی نیز از این نوع استفاده میگردد. سنگ تراورتن سفید عباس آباد، با کیفیت ترین و بهترین سنگ تراورتن بازار می باشد که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا محبوبیت خاصی دارد.

سنگ مرمریت

مرمریت  ها بیشتر برای نما های داخلی ساختمان،سنگ پله،سنگفرش،کف مورد استفاده قرار میگیرد.مرمریت تراکم بیشتری نسبت به تراورتن دارد و از تخلخل کمتری بر خوردار است. برای کاربرد آن در نما باید به نوع مرمریت، ساب و دیگر ویژگی های این سنگ توجه ویژه ای داشت.

 

سنگ گرانیت و سنگ چینی

در گذشته از سنگ های گرانیت و چینی در نمای اصلی ساختمان استفاده می کردند. اما به دلیل وزن مخصوص بالای این سنگ ها و عدم بافت متخلخل، استفاده به عنوان سنگ نما اصلا توصیه نمی شود. این سنگ ها ماندگاری بسیار بالایی دارند و از مقاومت فوق العاده ای برخوردار می باشند. تنها مشکل این سنگ ها وزن بالا و عدم چسبندگی مناسب با ملات نسبت به سنگ های تراورتن می باشد.

 

سنگ ترامیت

یکی دیگر از سنگ هایی که امروزه در نما استفاده می شود، سنگ ترامیت است. سنگ های ترامیت از تم رنگی سفید رنگی برخوردار هستند و از نظر جنس، شبیه به دو سنگ تراورتن و مرمریت می باشند. برخی از ترامیت ها از ویژگی های بسیار مشابهی به سنگ های تراورتن برخوردار می باشند و بافت متخلخلی دارند. وزن سبک، ظاهر زیبا و قیمت بسیار مناسب این سنگ ها از بهترین ویژگی های ترامیت ها می باشد. از بهترین سنگ های ترامیت می توان به سنگ ترامیت همدان و ترامیت سفید کردستان اشاره نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط