تراورتن ابیانه ممتاز

سورت بندی سنگ چیست

فهرست مطالب این نوشته

سورت بندی سنگ های ساختمانی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بیشترین تاثیر را در قیمت آن می گذارد. حال در ادامه به این مسئله می پردازیم که سورت بندی سنگ دقیقا به چه معناست و بر روی چه نوع سنگ هایی صورت می گیرد.


انواع سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان می توانند از جنس تراورتن، مرمریت، چینی، گرانیت و … باشند. این سنگ ها هر کدام جنسیت های متفاوتی دارند و کاربردشان در ساختمان نیز متفاوت است. به عنوان مثال سنگ های تراورتن بیشترین کاربرد را در نما های بیرونی ساختمان، مخصوصا نما های رومی، کلاسیک و مدرن را دارند. سنگ های تراورتن نما در تم های رنگی کرم تیره تا روشن و سفید در بازار موجود هستند.

سورت کردن سنگ های ساختمانی از اهمیت بسیار خاص و ویژه ای برخوردار است و قبل از خرید هر سنگ، باید از کیفیت و دقت سورت سنگ آگاهی کامل را داشته باشیم. در ادامه به تعریف دقیق از واژه ی سورت بندی سنگ می پردازیم.

 

سورت بندی سنگ چیست؟

سنگ ها پس از برش، دارای تنوع فراوان در طرح و رنگ می باشند. سورت بندی سنگ به این صورت است که سنگ ها پس از برش و فرآوری، آن هایی که طرح و رنگ بسیار مشابهی با یکدیگر دارند، در یک پارت یا دسته قرار می گیرند. هر ورقه از سنگ های یک سورت مشخص از سنگ، دارای ظاهری مشابه با یکدیگر و رنگی مشابه با یکدیگر می باشند. در سنگ های مرمریت بازی رنگ در سنگ های یک سورت معین باید تقریبا صفر باشد و میزان رگه و هاله های سطح سنگ تقریبا مشابه با ورق های دیگر سنگ باشد.

در سنگ های تراورتن یه مقدار دقت در سورت بندی متفاوت و سخت تر است. زیرا به طور کلی بازی رنگ در سنگ های تراورتن به دلیل وجود هاله در سطح سنگ یه مقدار سخت تر از سنگ های مرمریت است. در سنگ های تراورتن نیز بازی رنگ نباید بیشتر از 20 درصد باشد. سنگ های چینی همچون سنگ چینی سفید ازنا نیز بر اساس میزان رگه، وجود یا عدم وجود شالی ها و همینطور وجود یا عدم وجود رگه زردی سورت بندی می شود. زیرا تم رنگی اصلی سنگ های چینی همچون سنگ ازنا، سفید است و سورت سنگ بر اساس طرح و نقش سنگ صورت می گیرد.

سورت بندی سنگ تراورتن عباس آباد بر اساس ظاهر و میزان رگه 

سنگ تراورتن عباس آباد ممتاز سفید

اهمیت سورت سنگ در ساختمان

سنگ هایی همچون تراورتن که در نمای بیرونی ساختمان قرار می گیرند، علاوه بر جنس و کیفیت آن ها، سورت آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا سنگ های سورت شده ظاهری مشابه با یکدیگر دارند و استفاده از سنگ های سورت شده در نمای ساختمان، باعث زیبایی چشم گیر ساختمان می شود.

برخی از سنگ ها مانند سنگ های سنداستون طرح چوب، سورت بندی خاصی ندارند و تم و طرح تمامی سنگ ها مشابه یکدیگر هستند. سورت بندی سنگ های لایم استون همچون لایم استون اسلام آباد یا ترامیت سفید همدان نیز بسیار ساده است. 

 

قیمت سنگ های ساختمانی

تمامی سنگ های ساختمانی که به صورت فرشی یا طولی برش و فرآوری می شوند، سورت بندی آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سنگ های سورت شده نباید به گونه ای باشد که یک ورقه سنگ از میزان رگه و خطوط زیادی برخوردار باشد و ورقه ی دیگر بدون رگه و خط باشد.

در اکثر کارخانه ها سورت بندی انجام می شود. به طور کلی سورت بندی سنگ در کارخانه ها بر اساس تجربه و به صورت چشمی انجام می شود. سنگ های سورت شده نسبت به سنگ هایی که سورت نشده اند، قیمت بالا تری دارند. در واقع سورت سنگ یکی از اصلی ترین پارامتر های تعیین قیمت هر نوع سنگ می باشد.

در خرید سنگ های ساختمانی، یکی از عواملی که باید به آن توجه شود، سورت سنگ است. سنگ های تراورتن و مرمریت ارزان، معمولا جدا از کیفیت برش و فرآوری، از سورت نامناسبی برخوردار هستند. سورت نا مناسب به معنای این است که بازی رنگ در ورقه های آن بسیار بالا است. اگر قصد خرید انواع سنگ ساختمانی با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسب را دارید، می توانید روی کمک ما حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط