انواع سنگ های مشکی

فهرست مطالب این نوشته

سنگ های ساختمانی در طرح ها و رنگ های گوناگونی از جمله مشکی یافت می شوند. امروزه سنگ های مشکی جزء لوکس ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آیند و کاربرد های گوناگونی دارند. در این مقاله با انواع سنگ های مشکی و کاربرد و مزیت های هر کدام آشنا می شویم.


سنگ های ساختمانی طبیعی

سنگ های ساختمانی از نظر خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی به دسته های گوناگونی از جمله تراورتن، مرمریت، گرانیت، چینی و … تقسیم می شوند. هر کدام از سنگ های ذکر شده خواص گوناگون و کاربرد های متفاوتی دارند. به عنوان مثال سنگ های تراورتن از دسته سنگ های رسوبی هستند که دارای بافت متخلخلی هستند. گرانیت ها از جنس سنگ های آذرین درونی (آتشفشان) هستند و از استحکام بی نظیری برخوردار می باشند.

سنگ های مرمریت نیز نوعی سنگ رسوبی از جنس آهک هستند و بافت بسیار متراکمی دارند. مرمریت ها تنوع رنگی بسیار زیادی دارند و در رنگ ها و طرح های فوق العاده زیادی یافت می شوند.

 

انواع سنگ های مشکی

سنگ های ساختمانی در رنگ های گوناگون و فراوانی یافت می شوند.سنگ های مشکی، از قدیم جزو سنگ های محبوب و پر طرفدار صنعت ساختمان در ایران و جهان می باشند. این سنگ ها از جنس های گوناگونی هستند و کاربرد های گوناگونی نیز دارند. در ادامه به معرفی برخی از سنگ های مشکی مرمریت و گرانیت می پردازیم:

سنگ مرمریت تیره 

مرمریت مشکی لاشتر : از پرطرفدار ترین سنگ های مشکی در ایران و کل دنیا می باشد.زمینه رنگ مرمریت لاشتر مشکی یا طوسی مایل به مشکی می باشد که در سطح آن خطوط سفید رنگ مشاهده میشود. این سنگ را به صورت صیقلی، بوش همر، تیشه ای و چرمی فرآوری می کنند.

مرمریت مشکی نجف آباد : این سنگ مشکی همراه با کمی خطوط باریک سفید رنگ می باشد. این سنگ از نظر ظاهری شباهت زیادی به مرمریت لاشتر دارد با این تفاوت که زمینه رنگی نجف آباد پر رنگ تر و مشکی تر است. از اسلب های سنگ مرمریت نجف آباد در مکان های لوکس و مجلل استفاده می شود.

سنگ مرمریت گلدن بلک: زمینه رنگ این سنگ مشکی همراه با خطوط و نقاط سفید و طلایی می باشد.این سنگ در سورت های مختلف در بازار یافت می شود. قیمت این سنگ با توجه به میزان خطوط سفید و طلایی متفاوت است. این سنگ از دو معدن کاشان و محلات استخراج می شود.

مرمریت مشکی اسپایدر: این سنگ تم رنگی مشکی یکدستی دارد که در سطح آن خطوط بسیار ریز به شکل تار عنکبوت مشاهده می شود. سورت های سوپر مرمریت اسپایدر سطح کاملا یکدست مشکی دارند.

 

سنگ مرمریت لاشتر

ویژگی های سنگ مرمریت مشکی

سنگ های مرمریت مشکی ذکر شده در فوق، همگی از استحکام بالا برخوردار بوده و از جذب آب کمی برخوردار می باشند. این سنگ ها به دلیل تراکم بالا، ساب پذیری فوق العاده خوبی دارند و سطح آنها براق و درخشان است. یکی از ویژگی های بسیار خوب سنگ های مرمریت، قابلیت ایجاد قاب های بسیار زیبای بوک مچ و فورمچ می باشد. به دو برگ سنگ اسلب که در هنگام قرار گیری در کنار یکدیگر، طرح و نقش آنها در یکدیگر ادامه پیدا می کند، اسلب بوک مچ می گویند.

یکی از معایب سنگ های مرمریت مشکی، واکنش نشان دادن آن ها به مواد اسیدی و قلیایی است. اگر قصد استفاده از این سنگ ها به عنوان رویه کابینت آشپزخانه را دارید، حتما سنگ را با استفاده از مواد نانو آبگریز بپوشانید و از سنگ مراقبت کنید. مرمریت های مشکی گزینه ی مناسبی برای نمای بیرونی ساختمان نیستند. زیرا با تابش نور خورشید، تم رنگی سنگ های مرمریت مشکی به مرور زمان دچار رنگ پریدگی می شود و سطح سنگ روشن تر می گردد.

 

سنگ های گرانیت

گرانیت ها در سراسر جهان به عنوان مستحکم ترین و باکیفیت ترین سنگ های طبیعی در جهان شناخته شده اند. گرانیت از سرد شدن توده‌های مذاب اسیدی شکل گرفته‌ است و سمبل سختی، مقاومت و دوام است. بافت این سنگ ها از دانه های ریز و درشت تشکلیل شده است. این سنگ ها نیز در ابعاد مختلف تایل و اسلب فرآوری می شوند و کاربرد های گوناگونی دارند.

گرانیت مشکی نطنز: بهترین سنگ گرانیت مشکی، گرانیت نطنز است. این سنگ از معادن مختلف مولایی، محمدی، علیزاده و … است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند. در سطح این سنگ ها گاها رگه های بسیار زیبای سفید و نقاط سفید دیده می شود.

سنگ گرانیت چایان: این سنگ نیز تم رنگی یکدست و مشکی دارد که در سورت های ضعیف آن، لکه های سفید و یا طلایی مشاهده می شود. تنها تفاوت این سنگ با گرانیت نطنز، قیمت نسبتا بالاتر گرانیت چایان است.

سنگ اسلب گرانیت مشکی

ویژگی های سنگ گرانیت مشکی

این سنگ ها جزء سخت ترین و مقاوم ترین سنگ های طبیعی در جهان شناخته می شوند. گرانیت ها نسبت به فشار، ضربه، سایش، گرما و سرما، رطوبت و هر گونه عامل خارجی مقاوم هستند. این سنگ ها نسبت به مواد اسیدی و شیمیایی خانگی نیز مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار لک نمی شوند.

سنگ های گرانیت جذب آب فوق العاده پایینی دارند و مقاومت آنها نسبت به رطوبت و جذب آب، بسیار بالاست. نسبت به نور خورشید نیز مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار رنگ پریدگی نمی شوند. تنها مشکل این سنگ ها، وزن مخصوص بالای آنها در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی است.

 

سنگ چینی یا کریستالی مشکی

این سنگ ها نیز از خانواده سنگ های مرمریت محسوب می شوند که دارای خاصیت بلوری می باشند. این سنگ ها از بلور های ریز و درشت تشکل شده اند و سطح براق و درخشانی دارند. اغلب این سنگ ها در ابعاد اسلب تولید می شوند.

سنگ چینی مشکی الیگودرز: این سنگ دارای تم رنگی طوسی است که رگه ها و هاله های سفید رنگی در سطح سنگ مشاهده می شود. مهمترین قابلیت این سنگ، قابلیت ایجاد قاب های زیبای بوک مچ است.

اسلب چینی فیوژن: این سنگ به عنوان یکی از زیبا ترین سنگ های ساختمانی با تم رنگی مشکی و خطوط طلایی و سفید است. این سنگ هم از معادن داخل کشور استخراج می شود و هم به صورت اسلب از کشور های دیگر وارد می شود.

ویژگی های سنگ های چینی مشکی

این سنگ ها نسبت به سنگ های مرمریت مقاوم تر هستند. به دلیل خاصیت بلوری و کریستالی که دارند، ساب پذیری فوق العاده عالی دارند و سطح آنها براق و درخشان است. مقاومت بسیار خوب این سنگ ها نسبت به رطوبت و جذب آب، از دیگر مزیت های این سنگ ها محسوب می شود.

سنگ های چینی نسبت به مواد شیمیایی خانگی همچون آبلیمو مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار لک نمی شوند. قیمت سنگ های چینی معمولا از سنگ های مرمریت گران تر، و نسبت به سنگ های گرانیت، ارزان تر هستند. در این مقاله با برخی از انواع سنگ های مشکی آشنا شدیم. برای خرید و اطلاعات بیشتر راجب این سنگ ها با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

به اشتراک بگذارید

برای خرید انواع سنگ ساختمانی و یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدیر فروش :  آقای موسوی

مطالب مرتبط