سنگ کف پارکینگ

برای کف پارکینگ چه سنگی بخریم؟ انواع مختلفی از سنگ‌ها وجود دارد که صنایع سنگ هویدا آن‌ها را به همراه لیست قیمت ارائه کرده است. در ادامه مطلب ↓ راهنمای خریدی برا خرید بهترین و ارزان ترین سنگ برای کف پارکینگ قرار داده شده است. 

سنگ کف پارکینگ

پارکینگ هر ساختمان، محل رفت و آمد ماشین های ساکنین ساختمان است. بهترین سنگ برای کف پارکینگ، سنگی است که مقاومت فشاری بالایی داشته باشد و در برابر سایش و خط و خش نیز از مقاومت خوبی برخوردار باشد. رفت و آمد زیاد نباید به ساب سنگ آسیب بزند و ظاهر زیبای آن را خراب کند. برای انتخاب بهترین سنگ برای کف پارکنیگ با ما همراه باشید.

ویژگی های مهم برای متریال کفپوش پارکینگ

مناسب ترین سنگ برای کف پارکینگ، سنگی است که مقاومت فشاری بالایی داشته باشد و در برابر سایش و خط و خش نیز از مقاومت خوبی برخوردار باشد. رفت و آمد زیاد نباید به ساب سنگ آسیب بزند و ظاهر زیبای آن را خراب کند.

باید نسبت به هر گونه عوامل خارجی همچون نور خورشید، باران های اسیدی، روغن های خودرو و … مقاوم باشد و دچار فرسایش نشود.

در برخی از پارکینگ ها به دلیل روغن ریزی خودرو، سنگ کثیف می شود که باید به راحتی قابل شست و شو باشد و دچار لک نشود. یا فرضا رد لاستیک در زمان بوکس و باد، باید به راحتی پاک شود.

قیمت مناسب در کنار زیبایی و جذابیت از دیگر ویژگی هایی است که باید کفپوش پارکینگ دارا باشد.

پیشنهاد می شود برای پارکینگ های سرپوشیده، سنگ کف پارکینگ تم رنگی روشنی داشته باشد. زیرا به دلیل فضای بسته احتمال کم نور بودن برخی از پارکینگ ها وجود دارد و سنگ روشن، محیط را روشن تر جلوه می دهد و مانع برخورد ماشین با دیوار نیز می شود.

ویژگی های سنگ کف پارکینگ

معرفی انواع پارکینگ

از آنجایی که پارکینگ هر ساختمان، محل پر رفت و آمد محسوب می شود، از این رو در انتخاب متریال مناسب و با دوام برای کفپوش پارکینگ باید دقت شود. برخی از پارکینگ ها که متعلق به ساختمان های تجاری و اداری هستند به دلیل تردد بیشتر خودرو در مقایسه با پارکینگ ساختمان های مسکونی کمتر از فرضا 8 واحد، باید در انتخاب سنگ کف حساسیت بیشتری به خرج داد.

در ابتدا باید با انواع پارکینگ ها آشنا شویم. در مجتمع های مسکونی و ساختمان های انبوه معمولا پارکینگ ها در فضای بیرونی و همچنین در فضای داخلی زیر سقف، طراحی می شوند. پارکینگ هایی که در فضای بیرونی هستند در طول سال در معرض نور خورشید، سرما و گرما، رطوبت و باران و … هستند. اما پارکینگ های مسقف از نور خورشید و باران های اسیدی در امان هستند. از این رو ما پارکینگ ها را به دسته های زیر تقسیم بندی می کنیم.

  1. پارکینگ های فضای بیرونی
  2. پارکینگ های مسقف در فضای داخلی
  3. پارکینگ های مسقف با تردد کمتر برای ساختمان های شخصی ساز یا ویلایی

سنگ کف پارکینگ فضا های بیرونی

تنها دو سنگ برای پارکینگ های سرباز توصیه می شود که آن دو سنگ گرانیت و سنگ های چینی هستند. گرانیت ها در اولویت قرار دارند، زیرا مقاوم ترین سنگ ساختمانی محسوب می شوند. سنگ های چینی هم انتخاب خیلی خوبی هستند، اما به دلیل رفت و آمد بالا، ممکن است بعد از چند سال، دچار لک شوند و نیاز به ساب زدن دوباره داشته باشند. از بهترین سنگ های پارکینگ فضای بیرونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرانیت سفید نطنز: این سنگ قیمت بسیار مناسبی دارد و از مقاومت فشاری و سایشی فوق العاده خوبی برخوردار است. بهترین ضخامت برای این سنگ به عنوان کفپوش پارکینگ، 2 سانت یا 3 سانت است.
  • سنگ گرانیت نهبندان: گرانیت نهبندان با تم رنگی طوسی روشن، از جمله مقاوم ترین سنگ های گرانیت ایران محسوب می شود.
  • گرانیت مشکی نطنز: سنگ های گرانیت مشکی مقاومت خیلی خوبی دارند اما از لحاظ قیمتی، گران قیمت هستند و انتخاب ساختمان های لوکس شخصی است.
  • سنگ چینی ازنا: این سنگ تم رنگی سفید و جذابی دارد. مقاومت این سنگ نیز فوق العاده عالی است. ریز بار های این سنگ قیمت مناسبی دارد.
  • چینی سفید نیریز: سنگ چینی نیریز علاوه بر زیبایی، جذب آب پایین و مقاومت کافی را دارد. این سنگ قیمت مناسب تری نسبت به سنگ ازنا دارد.
  • سنگ چینی لایبید: این سنگ در تم های رنگی طوسی، آبی و سفید یافت می شود که مقاومت فوق العاده خوبی دارد.

سنگ کف پارکینگ فضا های داخلی

در محیط های داخلی ساختمان، علاوه بر سنگ های گرانیت و سنگ های چینی، از سنگ های مرمریت نیز به وفور استفاده می کنند. بهترین ویژگی سنگ های مرمریت، تنوع بی شمار در طرح و رنگ می باشد. از آنجایی که ممکن است فضای پارکینگ داخلی ساختمان، یه مقدار تاریک باشد، توصیه می شود از سنگ های با تم رنگی روشن استفاده شود. در ادامه به معرفی سنگ های روشن و تیره می پردازیم:

انواع مرمریت روشن

  • سنگ مرمریت هرسین: یکی از مستحکم ترین سنگ های مرمریت جهان شناخته می شود.
  • مرمریت دهبید کرم: سنگ دهبید انواع بسیار زیاد و مختلفی دارد.
  • سنگ مرمریت خوی: تم رنگی این سنگ کرم است و مقاومت فوق العاده بالایی دارد.
  • سنگ مرمریت مینیاتور: این سنگ مقاومت بالایی دارد و توصیه می شود با ضخامت 3 سانت برای کف پارکینگ استفاده شود.
  • سنگ مرمریت ارومیه: مرمریت سیسیلی ارومیه از دیگر سنگ های مستحکم ایران شناخته می شود.
  • مرمریت کرم آباده: این سنگ آهک نسبتا بالایی دارد ولی به دلیل قیمت مناسب، به وفور استفاده می شود. ضخامت 3 سانت این سنگ پیشنهاد ماست.
  • مرمریت پرطاووسی ارسنجان
  • سنگ مرمریت پرطاووسی یزد
  • مرمریت گوهره خرم آباد: این سنگ مقاومت بالایی دارد و ظاهر آن یکدست است. از جمله ارزان ترین سنگ های کف پارکینگ محسوب می شود.
  • سنگ مرمریت پرشین سیلک: تم رنگی این سنگ طوسی است و از سنگ های جذاب ایران و جهان محسوب می شود.

انواع مرمریت مشکی

از آنجایی که سنگ های مرمریت دچار خط و خش می شوند و به طور کلی برای فضا های پر رفت و آمد توصیه نمی شود، ما در ادامه به ترتیب اولویت از نظر کیفیت معرفی می کنیم.

  • سنگ مرمریت لاشتر: مقاومت فوق العاده عالی و ظاهر جذاب طوسی تیره دارد.
  • سنگ مرمریت اسپایدر: این سنگ به مرمریت دهبید مشکی نیز شهرت دارد.
  • مرمریت مشکی بلک رز
  • سنگ مرمریت گلدن بلک
  • مرمریت مشکی نجف آباد

تصاویر نمای سنگ پارکینگ

بهترین سنگ برای کف پارکینگ

ما در این بخش تنها قصد معرفی 5 سنگ فوق العاده مستحکم با قیمت مناسب برای کف پارکینگ خواهیم پرداخت. اولویت اول سنگ های گرانیت و سنگ های کریستالی هستند که مقاومت فوق العاده بالایی دارند و سپس بعد از آنها برای پارکینگ های سر پوشیده، ما سنگ های مرمریت مستحکم را معرفی خواهیم کرد. به ترتیب اولویت معرفی می کنیم:

  • گرانیت سفید نطنز: این سنگ با تم رنگی طوسی روشن و بافت گل پنبه ای، از جمله مقاوم ترین سنگ برای پارکینگ های سر باز و سرپوشیده محسوب می شود. این سنگ قیمت بسیار مناسبی دارد و به صورت سابیده، فلیم شده، کوبیک و نسابیده برای کف پارکینگ مصرف می شود. 
  • سنگ گرانیت نهبندان: گرانیت نهبندان نسبت به سنگ نطنز مقاومت بیشتر و جذب آب کمتری دارد. قیمت این سنگ تقریبا 30 درصد گران تر از سنگ گرانیت نطنز نیز است.
  • کریستال لایبید: سنگ چینی یا کریستال لایبید در دو تم رنگی سفید و آبی وجود دارد. این سنگ مقاومت فوق العاده عالی دارد و جذب آب این سنگ نیز بسیار پایین است.
  • سنگ چینی نیریز: به دلیل قیمت بسیار مناسب تر سنگ نیریز، نسبت به سایر سنگ های چینی سفید از جمله ازنا و الیگودرز، ما این سنگ را پیشنهاد می دهیم. مقاومت و ماندگاری سنگ نیریز نیز بسیار خوب است.
  • مرمریت هرسین: سنگ مرمریت هرسین با تم رنگی کرم روشن و رگه های طوسی شاخ گوزنی، از جمله محبوب ترین سنگ های ایران و جهان است. این سنگ مقاومت فوق العاده عالی دارد و برای پارکینگ های سرپوشیده و حتی سرباز، پیشنهاد می شود.

بهترین ابعاد برای کفپوش پارکینگ

در قسمت قبل با انواع بهترین سنگ برای کف پارکینگ آشنا شدید. حالا بدانیم که این سنگ ها را در چه ابعادی خریداری و اجرا کنیم. شایان ذکر است که ابعاد کف پارکینگ کاملا سلیقه ای است و باتوجه به بودجه ی مشتری، تعیین می شود. مثلا در ساختمان های لوکس و مجلل از سنگ هایی با ابعاد 80*80 به بالا از سنگ های گران قیمت استفاده می کنند.

اما از نظر شیب بندی کف، سهولت در اجرا و قیمت مناسب، سایز های 40*60، 40*40، 30*60 و ریز بار های این ابعاد را می توانید اجرا کنید. سهولت در اجرا به شرط ابعاد دقیق و گونیا بودن سنگ ها نیز می باشد.

سنگ هایی که سایز کمتر از 40در40 دارند، قیمت بسیار مناسبی نیز دارند. ضخامت 1.8 سانت تا 2 سانتی متر برای پارکینگ های مسکونی به شرط کفسازی خوب، مناسب است. اما برای پارکینگ های پر رفت و آمد، می توانید از سنگ با ضخامت 2.7 تا 3 سانت استفاده کنید. هر چقدر ضخامت سنگ ها بیشتر می شود، قیمت آن سنگ بیشتر و همینطور مقاومت فشاری سنگ افزایش می یابد.

قیمت مناسب ترین سنگ ها برای پارکینگ

قیمت ارزان و مناسب می تواند به واسطه ی خود سنگ یا همان جنس سنگ باشد یا می تواند به واسطه ی ابعاد ریز سنگ باشد. در این قسمت به معرفی سنگ های باکیفیت که در چه ابعادی قیمت بسیار مناسبی دارند، اشاره می کنیم. سایز های کوچک تر از 40در40 تنها برای متراژ های کم زیر 300 متر مربع قابل تامین هستند.

  • سنگ گرانیت نطنز: در ابعاد 40در40 و ریز تر قیمت بسیار مناسبی دارد.
  • گرانیت نهبندان آستان: در ابعاد 40در40 و ریز تر قیمت بسیار مناسبی دارد.
  • مرمریت مینیاتور: ریز بار های سه سانتی این سنگ قیمت مناسبی دارند.
  • سنگ مرمریت آباده: ارزان ترین سنگ برای کف پارکینگ است.
  • مرمریت لاشتر ریز بار: سه سانتی و دو سانتی این سنگ مناسب است.
  • سنگ مرمریت نجف آباد: ریز بار سه سانتی این سنگ مقاومت کافی دارد.
  • ریز بار سنگ های چینی لایبید، نیریز، چینی الیگودرز و ازنا

نکته مهم در زمان اجرا

اگر سنگی که برای کف پارکینگ انتخاب کردید، ضخامت 2 سانت یا کمتر را دارد، حتما حتما با سنگکار صحبت کنید تا کفسازی مناسب و مقاومی را اجرا کند. زیرا کفسازی ضعیف، ممکن است باعث شکستگی سنگ یا نشست کف پارکینگ شود.

سعی کنید از سنگ هایی با عرض 40 سانت یا کمتر برای کفپوش پارکینگ استفاده کنید. تا بتوانید به راحتی شیب بندی مناسب را اجرا کنید. شیب بندی همان زاویه حداقل و مناسبی است که آب را به گوشه ها یا دریچه های تخلیه هدایت می کند.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *